Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31881 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med '100 gymnasiepoäng' (4 st.)
-
kan man ha 50 h på en 100 p kurs?
jag frågade min matte lärare och han sa att matte specialiseringskursen är 100 p men att vi bara kommer ha matte specialisering i 50 h för att han inte tycker det är nödvändigt att ha 100 h kan man göra så?
Hej,en lärare kan inte bestämma att en gymnasiekurs ska ha mindre omfattning/volym. På en 100 poängskurs brukar en studieinsats (av eleverna) krävas på cirka 200 studietimmar (som inkluderar... Läs hela svaret -
hur mycket kommer upp meritpoäng med prövningar?
Hej, Jag har 19,90 som meritpoäng och vill plugga i tandläkarprogramet i Umeå. Om jag höga mitt betyg i Matte 1c från E till A samt matte 2c från C till A, då hur mycket mitt poäng kommer upp?
Hej Mary,du kan göra prövningar i matematik 1a och 2a och om du får högre betyg än du redan har i matte på nivå1 och 2, kommer de högre betygen räknas in (du... Läs hela svaret -
Högskolepoäng i komvux?
Hej! Jag undrar hur många 7,5 högskolepoäng motsvarar i komvuxpoäng?
Hej Joakim,jag vet inte vad du menar med att "motsvarar"... högskolepoängen läses på högskolenivå. Komvuxpoängen kan vara på grundskole- eller gymnasial nivå.Det jag kan... Läs hela svaret -
Hur räkna om högskolepoäng till gymnasiepoäng?
Om en kurs på högskola är 7,5 poäng, hur många poäng är det om man jämför med en gymnasiekurs? Innehåller den lika mycket som tex en 100 p kurs på gymnasienivå?
De omfattningar du nämner är lika i studietid- båda kan läsas på fem veckor på heltid eller på 10 v på halvtid, men högskolekurs borde vara mycket svårare: den ligger ju på Eftergymnasial nivå.
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga