Sina
    Hej.
    Jag sökte på nätet till hur man kan komma in i Universitiet i England och jag nådde till IB program, någonting som jag inte ens hade hört om förut. Kunde inte ens gissa att det finns något sådant.
    Jag förstår meningen av IB men vet inte riktigt att vad är det för skillnad mellan IB och andra linje. T.ex naturprogram leder till att man blir en läkare eller engenjör. Men vad blir man av IB? Är det bara någonting man gör efter gymnasium? Eller något som en bredlinje för flera yrke?

    Mvh Sina

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Sina,
    utförlig info om IB finns på gymnasieguiden.se/program/IB. Kort förklaring är att IB är ett gymnasial utbildning på Engelska, som är 2-årig och som finns i många olika länder. I Sverige läser man pre-IB första året på gymnasiet + 2 år på IB sen (detta för att i Sverige är gymnasiet en 3-årig utbildning).
    Skillnader mellan IB och "vanliga" svenska gymnasieprogram är att undervisning på IB är på engelska och den är anpassad till de krav som de utländska Universiteten ställer.
    Med IB-diploma kan man söka till många olika utbildningar - både i Sverige och utomlands.

    Hälsningar
    D: