Robin
    Tjenare tänkte fråga hur reglerna i gym/uni är angående sänkt studietakt. Detta pga cancer som gör qtt runt 1 behandling o flertalet prover varje vecka vilket man mår dåligt av (cancer medicinen). Detta har lett till sänkta betyg o hamnat efter mycket.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Robin,
    tråkigt att behöva svara på en fråga om sänkt studietakt pga sjukdom. Det viktigaste är att följa läkarens rekommendationer. Om läkaren tycker att personen bör vara sjukskriven på heltid, så tycker jag man bör respektera det och under en period avstå från studier.
    Om läkaren sjukskriver på deltid, ex. på halvtid, då bör man respektera det och läsa då på halvtid. Reglerna är sådana att vid sjukskrivning så har den studerande rätt att läsa även om hen är sjukskriven på heltid, alltså - skola kan inte förbjuda en person att läsa om personen är antagen och inte har avbrytit sina studier, även om hen är sjukskriven.
    Hur man lägger upp sina studier under pågående behandling - måste ske i samarbete/samförstånd mellan den studerande och skolan.
    Mitt råd är att prata med kurator, som finns på skolan /eller som i vissa fall ej finns på skolan men är "knyten" till skolan/. Skolsköterska på gymnasiet kan förmedla kontakt till skolläkare.