Melo

    Hej, Jag tänker nu på kontakt tolk yrket och jag bor i Jönköpings kommun. Jag undrar då om jag kan jobba på heltid som tolk? Uppskattar om jag kan få lite information om hur lång utbildningen är, behörigheten som krävs (ämnen och meritpoäng) och lön för nyexaminerade. Jag talar 3 språk flytande. Jag undrar också om det är lätt eller svårt att få jobb som kontakttolk?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    i Sverige är det extremt ovanligt att kontakttolk skulle vara anställd på heltid (jag kan inte ge några exempel på det i alla fall). Det som är vanligt är att kontakttolk anlitas vid behov för några timmar (kan ibland vara för endast en halvtimme men man kan då ofta kunna få betalt för en hel timme... ) eller för några dagar och i bästa fall kanske för en vecka åt gången (om ett sådant behov skulle uppstå).
    Vad gäller utbildning till kontakttolk:
    vilken formell utbildning som krävs för att kunna, i Sverige, jobba som kontakttolk varierar kraftigt från en situation till en annan och är också ibland beroende på vilka tolkar som finns tillgängliga, i akuta situationer anlitar man de tolkar som går att få tag på men vid andra tillfällen, som t.ex domstolsförhandlingar - krävs det att tolken är auktoriserad.
    Det finna olika grader av auktorisation. Det är en lång process att kunna bli auktoriserad: man behöver genomgå ett antal tester och även kunna visa på att man kan svenska (och ofta även engelska) mycket bra både i tal och i skrift. Frågor om auktorisation för tolkar och översättare är det bra om du ställer till Tolk- & översätterinstitutet (TÖI)
    Men... du får gärna kika på yrket Militärtolk och kontakta gärna Försvarsmaktens "rekryteringslinje" med frågor; du kan ringa anonymt och bara ställa dina frågor där ("de bits inte via telefon"... :) Som militärtolk får du försörjning och utbildning (och även försörjning under utbildning). Kontaktuppgifter till Försvarsmaktens "rekryteringslinjens" finns på försvarsmakten.se/sv/kontakt

    Studie- och yrkesvägledare