Anonym
    Vi föräldrar har sedan lågstadiet påtalat att matten har varit ett stort bekymmer för vårt barn, åratal av uteblivet stöd eller delvis fragmentariskt stöd som efter påtryckningar av oss föräldrar som ibland satts in, dock utan nämnvärda utvärderingar och kontinuitet samt ett "helhetstänk", grova missar har gjorts genom åren anser vi föräldrar och detta är påtalat år efter år för inblandade upp till rektor och på kommunnivå. Det finns en koncentrationsdiagnos med i bilden sedan mellanstadiet. Insatser har aldrig på riktigt genomförts utan den absoluta övervägande inlärningen och övandet har skett hemma efter skolans slut med skolans goda minne och vetskap, alltsedan lågstadiet fram tills nu.
    Nu i 8:an så blev det inget betyg för första gången. Vid fråga hur detta kunde ske trots denna bakgrund av farhågor. Sager skolans special pedagog och rektor att "det är först nu" I 8:an man kan se detta...? Skolan vill backa tillbaka till 6:ans matte för att förankra kunskaperna för sonen.
    Vi föräldrar fattar ingenting, är det verkligen så här eller är det något som man bara häver ur sig för att slippa "ansvar" och ducka för problemet?
    Man har på skolan ett visst rykte om sig(enligt vissa föräldrar) att "pysa" elever med svårigheter istället för att använda sig av insatser då det endast räcker med att specialpedagogen bestämmer sig för att det "inte går" för eleven att lära sig pga av tex diagnos. Ingen pedagogisk kartläggning krävs tex har man sagt till oss.
    Sonen har haft betyg sedan 6:an och klarat alla utvärderingar samt nat.prov, men med visst stöd ibland som sagt.
    Vad är sant och vad är inte sant?
    Finns det studier som stöder skolans uttalande, att detta är riktigt, dvs att trots man har hängt med, dock med svårigheter, men med det enorma stödet hemifrån har vi fått ett E i alla år. Men nu kan man inte uppnå det längre.
    Tilläggas kan att vi inte sedan ett tag tillbaka i 8:an inte har hunnit med att stötta sonen riktigt lika mycket som förut med inlärningen hemma, då vi har fler barn som behöver vår tid, uppmärksamhet och kärlek.
    Vi upplever att då vi inte finns i lika stor utsträckning så raseras systemet och skolan fallerar. Nu är vi oroliga för slutbetyget i matte när man inte håller jämna steg med klassen längre utan jobbar med material från 6:an(vilket säkert kan behövas men insatsen är väldigt sen enligt oss föräldrar), då det är av stor vikt inför gymnasievalet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    jag förstår att ni är oroliga inför betygen och speciellt med tanken på det kommande gymnasievalet.

    Jag beklagar att ni har haft det så tufft.

    Vid svårigheter med matten bör matteläraren göra "första bedömningen" och vid misstanke på att det kanske rör sig om dyskalkyli, be en speciallärare genomföra tester för att få fram om dyskalkyli finns med i bilden och i så fall - i vilken grad och omfattning.

    Om eleven har en diagnos, har eleven rätt till extrastöd. Exakt vilket stöd är det tyvärr svårt att svara på generellt. Det finns extremt många varianter av vad som eleven kan behöva. Sedan finns det tyvärr inte alltid de resurser som eleven behöver - att tillgå just där och just då, vilket är absolut inte bra. Återigen, jag beklagar detta.

    De råden jag kan ge er att ni

    1. kontaktar Skolverkets upplyssningstjänst och frågar vad de kan ge för förslag: 08-52733200 och tel.tid på vardagar kl.9.30-11.30 och kl.13.00 - 15.00;

    2. pratar med chefen för Utbildningsförvaltningen i er kommun, berättar vad som har hänt och påtalar att ni inte är nöjda och önskar omedelbar förändring;

    3. om ni anser att skolan har gjort fel, har ni rätt att anmäla till Skolinspektionen>>>.

    Tips om var gratis hjälp med matten finns - är Mattecentrum, som driver Räknestugorna>> och som även har lagt upp alla mattekurser på www.matteboken.se för självstudier och repetition /men det känner ni kanske redan till... tänkte att lägga till info om Mattecentrum i alla fall/.

    Bästa hälsningar och Lycka till!

    ANNA

     

    Frågor och svar taggade med 'movant' (3 st.)

    • Myra

      Hur gör man om en kurs inte erbjuds?

      Jag behöver göra ett komvuxarbete för en yrkesexamen, och då med inriktning florist. Min kommun erbjuder inte denna kurs och hänvisar mig till att leta själv efter kursen i andra kommuner. Jag hittar inte kursen och ingen svarar på mina frågor om den...

      Milla : : Hej,Movant erbjuder komvuxutbildning till Florist i Stockholm/Bromma, se framtid.se/studier/komvux/movant-komvux; eftersom de erbjuder den utbildningen (i sin helhet) så måste även komvuxarbete mot... Läs hela svaret
    • Andullahi

      Vad ska man göra man inte har tillräckligt kunskaper till utbildning ?

      Jag vill plugga en yrkeutbildning som heter larm och säkerhets och dena utbildning kravs grundläggande svenksa/ svenksa som andra spårk eller mostvarande kunskaper. Vad means med mostvarande kunskaper?. Och Jag har inte göt klarat grundskolan, Jag går I en...

      Milla : : Hej,jag ställde din fråga till utbildningsanordnaren Movant som erbjuder många yrkesutbildningar, bland annat utbildning till Larm- och säkerhetstekniker. För... Läs hela svaret
    • Elev

      hur blir man fastighetskötare?

      hur blir man fastighetskötare jag är en elev som tog studenten för 5 år sen och nu vill börja plugga till Fastighetsskötare men först tänkte jag plugga upp min betyg på folkhögskola förberedda mig till yrkeshögskolor i Skåne...

      Julia: : Hej Sebastian!Fastighetsskötare, i Sverige, kan ha mycket varierande bakgrund med erfarenhet från yrken inom bygg, el, vvs eller något hantverksyrke. Vid en anställning har förutom sakkunskaperna... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga