Anonym
    Vi föräldrar har sedan lågstadiet påtalat att matten har varit ett stort bekymmer för vårt barn, åratal av uteblivet stöd eller delvis fragmentariskt stöd som efter påtryckningar av oss föräldrar som ibland satts in, dock utan nämnvärda utvärderingar och kontinuitet samt ett "helhetstänk", grova missar har gjorts genom åren anser vi föräldrar och detta är påtalat år efter år för inblandade upp till rektor och på kommunnivå. Det finns en koncentrationsdiagnos med i bilden sedan mellanstadiet. Insatser har aldrig på riktigt genomförts utan den absoluta övervägande inlärningen och övandet har skett hemma efter skolans slut med skolans goda minne och vetskap, alltsedan lågstadiet fram tills nu.
    Nu i 8:an så blev det inget betyg för första gången. Vid fråga hur detta kunde ske trots denna bakgrund av farhågor. Sager skolans special pedagog och rektor att "det är först nu" I 8:an man kan se detta...? Skolan vill backa tillbaka till 6:ans matte för att förankra kunskaperna för sonen.
    Vi föräldrar fattar ingenting, är det verkligen så här eller är det något som man bara häver ur sig för att slippa "ansvar" och ducka för problemet?
    Man har på skolan ett visst rykte om sig(enligt vissa föräldrar) att "pysa" elever med svårigheter istället för att använda sig av insatser då det endast räcker med att specialpedagogen bestämmer sig för att det "inte går" för eleven att lära sig pga av tex diagnos. Ingen pedagogisk kartläggning krävs tex har man sagt till oss.
    Sonen har haft betyg sedan 6:an och klarat alla utvärderingar samt nat.prov, men med visst stöd ibland som sagt.
    Vad är sant och vad är inte sant?
    Finns det studier som stöder skolans uttalande, att detta är riktigt, dvs att trots man har hängt med, dock med svårigheter, men med det enorma stödet hemifrån har vi fått ett E i alla år. Men nu kan man inte uppnå det längre.
    Tilläggas kan att vi inte sedan ett tag tillbaka i 8:an inte har hunnit med att stötta sonen riktigt lika mycket som förut med inlärningen hemma, då vi har fler barn som behöver vår tid, uppmärksamhet och kärlek.
    Vi upplever att då vi inte finns i lika stor utsträckning så raseras systemet och skolan fallerar. Nu är vi oroliga för slutbetyget i matte när man inte håller jämna steg med klassen längre utan jobbar med material från 6:an(vilket säkert kan behövas men insatsen är väldigt sen enligt oss föräldrar), då det är av stor vikt inför gymnasievalet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    jag förstår att ni är oroliga inför betygen och speciellt med tanken på det kommande gymnasievalet.

    Jag beklagar att ni har haft det så tufft.

    Vid svårigheter med matten bör matteläraren göra "första bedömningen" och vid misstanke på att det kanske rör sig om dyskalkyli, be en speciallärare genomföra tester för att få fram om dyskalkyli finns med i bilden och i så fall - i vilken grad och omfattning.

    Om eleven har en diagnos, har eleven rätt till extrastöd. Exakt vilket stöd är det tyvärr svårt att svara på generellt. Det finns extremt många varianter av vad som eleven kan behöva. Sedan finns det tyvärr inte alltid de resurser som eleven behöver - att tillgå just där och just då, vilket är absolut inte bra. Återigen, jag beklagar detta.

    De råden jag kan ge er att ni

    1. kontaktar Skolverkets upplyssningstjänst och frågar vad de kan ge för förslag: 08-52733200 och tel.tid på vardagar kl.9.30-11.30 och kl.13.00 - 15.00;

    2. pratar med chefen för Utbildningsförvaltningen i er kommun, berättar vad som har hänt och påtalar att ni inte är nöjda och önskar omedelbar förändring;

    3. om ni anser att skolan har gjort fel, har ni rätt att anmäla till Skolinspektionen>>>.

    Tips om var gratis hjälp med matten finns - är Mattecentrum, som driver Räknestugorna>> och som även har lagt upp alla mattekurser på www.matteboken.se för självstudier och repetition /men det känner ni kanske redan till... tänkte att lägga till info om Mattecentrum i alla fall/.

    Bästa hälsningar och Lycka till!

    ANNA

     

    Frågor och svar taggade med 'HU' (4 st.)

    • SYV-besökare

      Gymnasiearbete för en blivande journalist?

      Hej på vår gymnasieskola erbjuds det bl.a. Humanistiska och Samhällsvet.programmet och många som går på de programmen har planer på att bli olika sorters skribenter - ex. journalister, programledare, TV-personligheter mm. De frågar ofta vilket Tema för Gymnasiearbete de bör välja och jag vill...

      Daniel: : Tack för din fråga!Vi samlar förslag på teman för GA på fragasyv.se/info/tema-for-gymnasiearbete. Det är viktigt att påminna elever om att deras tema för GA... Läs hela svaret
    • Tove

      Vad ska man välja!?

      Okej, hej! Jag bor i Linköping, och här så är sista ansökningsdagen den 15 februari. Alltså om 2 DAGAR. Jag har varit inne på alla linjer, te.x. ES, SA, NA, VO, EK, HU, IB, IN och NB. Bara det säger lite om hur osäker jag är. Nu var jag tack och lov eliminerat bort några linjer, och det...

      Julia: : Hej Tove, det valet du gör nu, senast den 15 febr. är inte avgörande... du kan ändra ditt val sen, under omvalet - och det är helt ok att ändra sitt val,välja helt nya alternativ eller ändra... Läs hela svaret
    • Matilda

      SA vs HU (NA) vad är bäst för mig?

      Hej! Jag går i 9:an och ska snart göra mitt gymnasieval. Som många andra är jag Liiite skräckslagen.. Jag vet inte vad jag vill jobba som så jag har tänkt att ett brett program skulle vara bra. Ett program med många valmöjligheter. I skolan gillar jag Engelska, Svenska och några No ämnen är...

      Anna: : Hej Matilda, du ställer viktiga frågor. Några av dem kan jag "på raka arm" svara på men inte alla. :) Det där med att byta program efter åk1 och inte behöva gå om. Det... Läs hela svaret
    • Heidi

      Kan jag byta språk efter jag redan valt på HU?

      Hej jag kanske ska börja på humanistiska programmet till hösten. Men jag undrar om man kan ändra vilket språk man vill läsa när man börjat? Om man kanske känner för att man vill läsa ett annat språk än det man valde typ en vecka efter man börjat?

      Lena: : Hejsan, svårt för mig att säga eftersom det nog är upp till skolan att bevilja byten men om det finns plats kvar i det språk du vill byta till så borde det inte vara något problem, men bäst att ställa den frågan direkt till skolan kanske på ett Öppet hus så får du veta om det är möjligt. /Lena, Syv

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga