Anonym
    Vi föräldrar har sedan lågstadiet påtalat att matten har varit ett stort bekymmer för vårt barn, åratal av uteblivet stöd eller delvis fragmentariskt stöd som efter påtryckningar av oss föräldrar som ibland satts in, dock utan nämnvärda utvärderingar och kontinuitet samt ett "helhetstänk", grova missar har gjorts genom åren anser vi föräldrar och detta är påtalat år efter år för inblandade upp till rektor och på kommunnivå. Det finns en koncentrationsdiagnos med i bilden sedan mellanstadiet. Insatser har aldrig på riktigt genomförts utan den absoluta övervägande inlärningen och övandet har skett hemma efter skolans slut med skolans goda minne och vetskap, alltsedan lågstadiet fram tills nu.
    Nu i 8:an så blev det inget betyg för första gången. Vid fråga hur detta kunde ske trots denna bakgrund av farhågor. Sager skolans special pedagog och rektor att "det är först nu" I 8:an man kan se detta...? Skolan vill backa tillbaka till 6:ans matte för att förankra kunskaperna för sonen.
    Vi föräldrar fattar ingenting, är det verkligen så här eller är det något som man bara häver ur sig för att slippa "ansvar" och ducka för problemet?
    Man har på skolan ett visst rykte om sig(enligt vissa föräldrar) att "pysa" elever med svårigheter istället för att använda sig av insatser då det endast räcker med att specialpedagogen bestämmer sig för att det "inte går" för eleven att lära sig pga av tex diagnos. Ingen pedagogisk kartläggning krävs tex har man sagt till oss.
    Sonen har haft betyg sedan 6:an och klarat alla utvärderingar samt nat.prov, men med visst stöd ibland som sagt.
    Vad är sant och vad är inte sant?
    Finns det studier som stöder skolans uttalande, att detta är riktigt, dvs att trots man har hängt med, dock med svårigheter, men med det enorma stödet hemifrån har vi fått ett E i alla år. Men nu kan man inte uppnå det längre.
    Tilläggas kan att vi inte sedan ett tag tillbaka i 8:an inte har hunnit med att stötta sonen riktigt lika mycket som förut med inlärningen hemma, då vi har fler barn som behöver vår tid, uppmärksamhet och kärlek.
    Vi upplever att då vi inte finns i lika stor utsträckning så raseras systemet och skolan fallerar. Nu är vi oroliga för slutbetyget i matte när man inte håller jämna steg med klassen längre utan jobbar med material från 6:an(vilket säkert kan behövas men insatsen är väldigt sen enligt oss föräldrar), då det är av stor vikt inför gymnasievalet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    jag förstår att ni är oroliga inför betygen och speciellt med tanken på det kommande gymnasievalet.

    Jag beklagar att ni har haft det så tufft.

    Vid svårigheter med matten bör matteläraren göra "första bedömningen" och vid misstanke på att det kanske rör sig om dyskalkyli, be en speciallärare genomföra tester för att få fram om dyskalkyli finns med i bilden och i så fall - i vilken grad och omfattning.

    Om eleven har en diagnos, har eleven rätt till extrastöd. Exakt vilket stöd är det tyvärr svårt att svara på generellt. Det finns extremt många varianter av vad som eleven kan behöva. Sedan finns det tyvärr inte alltid de resurser som eleven behöver - att tillgå just där och just då, vilket är absolut inte bra. Återigen, jag beklagar detta.

    De råden jag kan ge er att ni

    1. kontaktar Skolverkets upplyssningstjänst och frågar vad de kan ge för förslag: 08-52733200 och tel.tid på vardagar kl.9.30-11.30 och kl.13.00 - 15.00;

    2. pratar med chefen för Utbildningsförvaltningen i er kommun, berättar vad som har hänt och påtalar att ni inte är nöjda och önskar omedelbar förändring;

    3. om ni anser att skolan har gjort fel, har ni rätt att anmäla till Skolinspektionen>>>.

    Tips om var gratis hjälp med matten finns - är Mattecentrum, som driver Räknestugorna>> och som även har lagt upp alla mattekurser på www.matteboken.se för självstudier och repetition /men det känner ni kanske redan till... tänkte att lägga till info om Mattecentrum i alla fall/.

    Bästa hälsningar och Lycka till!

    ANNA

     

    Frågor och svar taggade med 'en annan kommun' (3 st.)

    • Arizona

      Hur stor chans har jag att komma in som reserv nummer 3?

      Hej! Som man ser på rubriken undrar jag hur stor chans jag har att komma in som reserv nummer 3 i en gymnasieskola som inte ligger i min kommun? Vill verkligen gå där och undrar hur stor chans du tror jag har att jag kommer in. Har även försökt få tag...

      Milla : : Hej Arizona,som Reserv nummer 3 har man ganska stor chans att komma in.Du skriver att skolan ej ligger i din kommun. Ska du kunna pendla dagligen till skolan i alla fall? Eller måste du bo... Läs hela svaret
    • Maja

      Blir jag reserv om jag gör ett nytt val under omvalsperioden?

      Är 03a och har sökt gymnasium i februari. Men jag har nu ändrat mig och vill söka till ett program i en annan kommun. Undrar om jag räknas som reserv om jag lägger till ett helt nytt val under omvalsperioden eller om jag har samma möjlighet att komma in som de andra? (Det är ett riksrekryterande...

      Julia: : Hej Maja, du har rätt att ändra ditt gymnasieval under omvalsperioden. du blir inte lägre prioriterad. Det är OK att söka andra alternativ i sitt val under Omvalet. Ang.... Läs hela svaret
    • hilda

      får man extra pengar vid gymnasieval i annan kommun?

      jag hade tänkt söka till humanistiska linjen på internationella skolan i umeå, jag bor i skellefteå. i skellefteå finns endast kulturinriktningen att välja på humanistiska. ifall språkinriktningen finns i umeå gills det som att jag väljer en linje som inte finns i min hemkommun, så att jag får...

      Ludmila: : Hej Hilda, som jag kan se så finns det båda inriktningar, dvs Kultur men även Språk på Anderstorpsgymnasiet>> i Skellefteå. Men alla elever har rätt att... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga