Lukas
    Hejsan! Jag vet att ni här på fragasyv har störst koll på Svenska utbildningar etc så därför vet jag inte om ni kan svara på dessa frågor men jag hoppas ju såklart!

    Vad jag har sett kan man skriva SAT testet i Stockholm, Malmö och Göteborg. Själv är jag bosatt i Norrköping och tycker det skulle vara lagom tåkigt att åka till någon av dessa städer för att skriva ett prov. Går det även att skriva provet här i Norrköping någonstans? Annars får man väl bita i det sura äpplet och åka upp till Stockholm för att skriva det..

    ACT testet hittar jag knappt någonting om här i Sverige, vet ni vart detta prov ges ut? Jag kan nämligen inte hitta en enda hemsida som skriver ut någonting om det. Det är väl klart att även det måste gå att skriva i Sverige men vart?
    • Anna : Vi fick nu tips från en SYV-kollega om att man kan skriva ACT i Göteborg. Jag skriver ett nytt svar till dig nu.

    3 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej, läs på http://www.fragasyv.se/info/spraktest-foer-studier-utomlands - längst ner på sidan där.
    all "blå text" är klickbara länkar.
    Lycka till!
    Liselotte Syv
    Liselotte
    En bra idé är också att höra med SYV på IB-skolorna. De brukar vara ganska bra insatta i den frågan, som du ställer här. Du får gärna höra av dig med tips till oss, om du själv hittar bra info. Då har vi på Fråga SYV möjlighet att hjälpa fler ungdomar. Tack på förhand! *L*
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej igen,
    nu fick vi tips från en SYV-kollega ... gällande ACT. Verkar gå att göra i Göteborg. Om du skriver in Sweden i sökrutan får du upp Göteborg.

    Här är länk till sidan - http://www.actstudent.org/regist/outside/

    Jag förstår att det är en bit för dig att åka till Göteborg men vet ej hur vi kan hjälpa dig med det.
    Tips - kontakta de i Göteborg som tar hand om ACT testet och fråga de om de själva känner möjlighet att skriva närmare till din bostad.
    Ett annat tips: du kan försöka föreslå att du skriver på ett Lärcentra i din stad (om ni har någon) eller i en stad nära din stad där Provövervakare finns (som ser till att man inte fuskar & skickar provet för rättning till rätt ställe sen... :). De flesta svenska högskolor/universitet godkänner att man gör tentor på Lärcentra.
    Det är det enda jag kan komma på just nu att du skulle kunna testa - för att slippa åka långt.

    Lycka till! Vi håller tummarna riktigt hårt!
    ANNA
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej,
    angående ACT, så finns det på http://www.actstudent.org/regist/outside/ - info ACT i Göteborg på Hvitfeldtska Gymnasiet och datumen är 12 dec 2015, 9 april & 11 juni 2016.
    Kan inte se att man kan skriva ACT i någon annan stad i Sverige än i Göteborg.
    Om du hittar mer info på andra sätt, var god meddela oss.
    Tack på förhand!
    Hälsningar
    Mikael SYV
    Kontaktuppgifter till Hvitfeldtska Gymnasiet - finns bl a på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/hvitfeldtska-gymnasiet