David
    Hej!

    Jag har en fråga, om man har ett slutbetyg, med C i samtliga ämnen, och gör en prövning i ett ämne som finns i slutbetyget och får A på prövningen, om man blir av med sitt slutbetyg och begär en ersättning, finns det höjda betyget,A, eller det originala betyget, C, på ens slutbetyg?  Tack!

    Mvh,

    1 Svar

    Hej David,

    Ditt slutbetyg kommer inte att ändras även om du läser till fler kurser på Komvux - det är ett avslutat dokument. Dock läggs kurserna från Komvux i ett samlat betygsdokument så att när du sedan söker till högskola/universitet räknas det högsta betyget med (om du fick högre betyg på kursen efter prövningen än i slutbetyget).

    Mvh,

    Malin

    • : Jaha, okej, men, kan man få dem nya betygena på ett samlat betygsdokument? Dvs samtliga 2500 poäng man läste under gymnasiet med dem som finns förhöjda?
    • Julia : Slutbetyget är som en "bild som ej får redigeras" kan man säga... Alla andra betyg får du på "separata betygsdokument"; och får ditt meritvärde spelar det ingen som helst roll om alla kurser vore på samma "papper" eller inte. Antagning.se räknar in det högsta betyget, i fall man har flera betyg i samma eller i motsvarande kurser.
    • Julia : Om du menar att du vill ha alla betyg som du fick efter slutbetyget på "samma papper" - då beror det på: i fall du läste dem på samma skola eller på komvux i samma kommun, kan du säkert få alla de kompletterande betygen på samma "papper"; men om du läste dem på olika ställen - ex. på komvux i olika kommuner, tror jag inte du kan få dem på samma dokument, utan det får bli flera olika dokument. Återigen: inget ändras i självast SLUTBETYGET, utan alla senare uppnådda betyg finns på andra dokuemnt. Du laddar upp alla dina betyg på "mina sidor" på Antagning.se, som räknar på det sättet som blir fördelaktigt för dig.
    • : Ja, om du läser kurser på komvux efter gymnasiet så får du dem på ett Samlat betygsdokument. Om du har läst på gymnasiet och fått 2500 poäng så är det ditt slutbetyg, det går inte att ändra i. Om du gick ut gymnasiet efter gy11 är det gymnasieexamen som gäller. De "nya betygen" är de som du läser efter gymnasiet, och prövning kan du göra på Komvux så det är därför jag refererar till det. Dessa kurser går inte att lägga in ett slutbetyg eftersom du redan har avslutat det, utan hamnar på ett separat Samlat betygsdokument, som kan bestå av en kurs eller flera kurser beroende på hur många kurser du läser på Komvux. Om du har fler praktiska frågor kan du också alltid vända dig till Komvux i din kommun. Mvh, Malin
    • : Jaha okej. Jag tänkte om man ville söka till ett utländskt universitet. Jag hade tänkte att kanske söka till universitet i USA. Om man har samtliga C på en ens slutbetyg, men har gjort prövningar i ett fåtal ämnen och fått A, hur då skall man visa upp det här, eftersom det originella slutbetyget innehåller betyg som har höjts?
    • Mikael : Skicka de betyg du har och ett förklarande brev, där du skriver att det här betyget har jag höjt. Det borde antagningen på det utländska universitetet förstå att du har höjt dina betyg. Och det borde vara så att de högre betygen i så fall gäller!;)
    • : Ja, jag tänkte det, men, jag bara tänkte, är det möjligt att få ut sitt slutbetyg med dem uppdaterade betygen? Det borde gå att få det.
    • : Eller, jah, borde och borde, vill gärna ha det så.
    • Julia : Slutbetyget förändras inte. Tänk dig en Dokument som är "låst" och får ej redigeras. :) Det är de reglerna som alltid har gällt och jag har inte hört talas om att något undantag har gjorts (förutom om rektor erkänner att Slutbetyget har utfärdats FELAKTIGT, och i så fall häver upp det; då kan ett nytt slutbetyg utfärdas sedan i så fall). Du får givetvis höra med din gamla skola, som har utfärtad ditt slutbetyg. Men jag är rätt säker på att du får Nej, det går inte! som svar. :(
    • : Ja, det stämmer nog, jag tänkte också dock, kan man få ett samlat betygsdokument med de höjda betygena, tänkte om man skickade in samtliga 2500 gymnasiekurser men på ett samlat betygsdokument istället, då borde de högre betygena vara på det samlade betygsdokumentet? :S
    • Julia : Du får fråga på de ställen som utfardade dina betygsdokument - på gymnasieskolan, på komvux och på prövningsenheten. Jag tror inte du får ett sådant dokument som du vill ha... :(
    • : Ja, stämmer nog, men, jag tänkte, när man beställer ett samlat betygsdokument, kan man välja vilka av dem kurser som mar har läst hos utbildningsanordnaren som finns i det samlade betysdokumentet? Tänkte till exempel om man har läst 4000 poäng på ens lokala komvux( 2500 gymnasieexamen, samt 1500 i yrkesutbildningar), kan man då begär ut ett samlat betygsdokument som bara har gymnasieexamens 2500 poäng? Men, om man har skrivit prövningen på en annan ort, så måste man få ett samlat betygsdokument ifrån den andra kommunen istället med?.. Mvh,
    • Mikael : Du kan testa: beställ betygsdokumentet, förklara hur du vill att det ska se ut. Jag har aldrig förut fått en sådan fråga ... Jag tycker du ej förlorar ngt på att beställa/önska ett dokument och om skolan vägrar utfärda det på det sättet du vill, be att få förklaring på varför .
    • : Jag bara tänkte om man ville söka till ett utländskt universitet. Om man har C i samtliga ämnen, men, man har gjort prövningar och fått bättre betyg, vill gärna att det utländska universitetet känner till det. -_-. Mvh,
    • Mikael : Om du skickar med både det ursprungliga dokumentet Och de kompletterande betygen, kommer det universitetet i utlandet se att du har höjt dina betyg.
    • Mikael : Då vet de att du har fått högre betyg.
    • : Det kan man, men, jag vet ej om universitet i USA godtar det. Jag tror inte att man kan höja ens gymnasiebetyg när man går ut gymnasiet i USA. Dem kanske bara säger "jaja, men, vi gör inte sånt här", och bara tar snittet ifrån slutbetyget. Det känns som jag kanske bör vänta med att ta ut ett slutbetyg/gymnasieexamen om jag inte får "bra" direkt liksom, och köra lite prövningar för att snittet på slutbetyget skall vara så högt som möjligt, ifall dem inte räknar snitt med höjda betyg. -_-. Mvh,
    • Mikael : Kan du Fråga på det lärosäte dit du vill söka, om de erkänner betygshöjningar?:)
    • : ja, kan nog, men, jag ville gärna bara slippa det totalt, kan man bara få samtliga betyg på ett dokument blir det inga liksom, "jaha, men vad är det här", ifrån universitetet, då konverterar dem det nya snittet direkt till ett amerikanskt GPA, inga frågor liksom -_-, tackar för hjälpen, skall ta itu med det här!
    • Mikael : Lycka till!
    Läs alla kommentarer