Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    en svår fråga att svara på. Svårigheterna är flera: för det första, så är det så att IM_eleverna "hanteras" av den kommunen där de är folkbokförda (som regel kan inte IM-eleverna fritt välja var de ska läsa utan de blir mer eller mindre "placerade" på en viss utbildning, oftast i samma kommun där de är folkbokförda, eller så köper elevens kommun plats hos en annan kommun och hänvisar eleven dit); för det andra, så förstår jag utifrån din fråga att eleven vill egentligen läsa på NA eller TE (eftersom han brinner för fysik och matte) och båda de programmen är högskoleförberedande och det är i så fall endast IM: Programinriktat val (om den utbildningen var god se gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV), och IMV-platserna öppnas, som regel, endast om antal behöriga sökande blir färre än platserna som en gymnasieskola kan erbjuda och det vet man först när antagningen är genomförd och antagningsbesked har skickats ut och eleverna har svarat på sina antagningsbesked (vilket sker som tidigast i början av juli samma år som utbildningen börjar i augusti...); så man brukar ganska sent veta om någon IMV-plats kommer öppnas (finnas) på ett visst program. Det är inte ovanligt att många gymnasieskolor tar, över huvudet taget, inte in några IMV-elever (även om de skulle kunna göra det, eftersom de har tomma platser på utbildningar); enligt skolverket är det frivilligt för gymnasieskolorna att ta in elever på IMV.
    Så, frågan är snarare: Kommer det, över huvudet taget, finnas möjlighet att finna någon plats (ens att ansöka om) på IMV mot NA eller TE och frågan om Internat eller elevboende får komma senare... Det är alltså, tyvärr, mycket möjligt att din son inte ska kunna gå på IMV mot NA eller TE
    Men jag vill tipsa om ett annat IM-program, Individuellt alternativ. Platserna på den utbildningen är mycket dyra och kommunerna försöker hålla antal IMA-platser så begränsat som möjligt. Fördelen för eleven att gå på IMA är den att utbildningen är mycket flexibel (varje elev läser enligt sin egen, individuell studieplan där hen kan kombinera grundskolestudier med gymnasiala kurser och detta även i kombination med praktik och under vissa perioder kan eleven gå på "helpraktik" eller skippa praktik och endast läsa och det går att läsa gymnasiala kurser som är "plockade" från olika gymnasieprogram). De flesta elever som går på IMA gör det i sin egen kommun (där de är folkbokförda) men det är inte förbjudet för kommunerna att köpa plats hos andra kommuner (dock blir det ännu dyrare för kommunen än att ordna egna IMA-platser, så det görs, enligt min erfarenhet, mycket sällan).
    Jag kan tyvärr inte (av de orsaker som jag berättar om ovan) ge svar på frågan på vilken gymnasieskola som har Internat där din son ska kunna läsa IM. Det är utbildningsförvaltningen i den kommunen där din son är folkbokförd, som kommer att bestämma kring din sons gymnasiestudier (var han kan få gymnasieplats); så ser det ut för de elever som inte blir behöriga till gymnasiets nationella program.
    OBS! jag ger nu ett generellt svar, utan att veta i vilken del av Sverige som din son är folkbokförd. "Lokala avvikelser kan förekomma", kanske hanteras den frågan i just er kommun på ngt annat sätt men jag är, hur som helst, ganska säker på att det inte finns någon lista på gymnasieskolorna som motsvarar din sons önskemål och dit han fritt kan söka till och har en chans att bli antagen.
    Jag råder dig/er att kontakta Utbildningsförvaltningen i den kommunen där din son är folkbokförd för att få svar om exakt vad som gäller i just den kommunen i relation till din sons studiesituation.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Andromeda : Tack för svaret!
    • Milla : vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp!