S
    Beträffande: http://www.fragasyv.se/fragor/meritpoaeng-komvux

    Jag kunde tyvärr inte hitta hur man kunde svara tillbaka? Av den anledningen skapar jag en ny fråga!

    --

    Hej Liselotte, Tack för ditt svar!

    Förstår jag dig rätt att Moderna Språk 1&2 inte ger meritpoäng? Utan att man mottar Meritpoäng från och med Moderna Språk 3 och "uppåt"?

    En annan fråga - Vad är skillnaden på Historia 1a1 och 1a2? Om jag t.ex vill i framtiden bli Polis så måste jag bland annat ha läst Historia 1a2 om jag förstår det rätt? Det innebär alltså att jag både behöver läsa Historia 1a1 och 1a2 då eller?

    På svar till informationen ang sista dagen för att ta ut Slutbetyg. Ja! Jag är informerad om det. Av den anledningen kommer jag även kommande två Komvux perioder studera 250 poäng vardera, för att i sista perioden innan årsskiftet studera 200 poäng.

    Jag har inte än bestämt exakt vilka kurser jag vill läsa, förutom att jag måste ta Religion eftersom det har jag inte + att försöka ta kurser som ger meritpoäng men även kurser som känns roliga och som kan vara användbara för behörighet. Har du något annan input på detta? :)

    Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Saman! Bra att du hör av dig. Svara kan man i Kommentarsfältet - till en befintlig fråga, men även så som du gör - det är jättebra att du sätter in en snabblänk till den ursprungliga frågan och ställer en ny fråga! jättebra!

    Och nu ska jag försöka svara på dina frågor! :)

    Moderna språk 1 ger aldrig ngt meritpoäng. Moderna språk 2 kan (i undantagsfall) ge meritpoäng. Detta i fall man läste minst två olika moderna språk och i "första moderna språket" har godkända betyg i Moderna språk 3 och 4, men vill inte eller kan inte (kanske kursen inte erbjuds) läsa steg 5 - i så fall kan man få meritpoäng för moderna språk 2 (i ett annat språk, än det språket, i vilket man har godkända betyg i steg 3 och 4). Krångligt, eller hur? :)

    Ang. Historia så är kursen 1a2 fortsättningskurs efter kursen 1a1. Tillsammans bildar de två kurserna en större kurs, som heter Historia 1b. Man kan läsa Historia 1b som är på 100 poäng direkt, eller läsa först en 50 poängskurs His1a1 och sedan His 1a2, det som del 1 och del 2 i den större kursen, kan man säga.

    Ang. Slutbetyg - så måste du göra Planering av ett slutbetyg med SYV på komvux i din kommun. Vi rekommenderar att ni upprättar en officiell Planering, som undertecknas och sparas - och du får en egen kopia och SYV på komvux sparar också en kopia. Detta pga det kan t.ex uppstå en situation att den nuvarande SYV-en slutar (t.ex får ett annat jobb eller blir föräldraledig i 1,5 år) - och du kommer i mitten på december till en ny SYV på komvux i din kommun och vill få ut ditt Slutbetyg, men får svar att du saknar någon obligatorisk kurs eller att antal poäng stämmer inte ... och du säger då att "men hon sa ju till mig att..." men "hon som sa det" finns inte i tjänst och du får prata med en annan person som kanske påstår ngt. annat och att du inte kan ta ut Slutbetyget - och det finns inte tid att läsa en ny kurs, för det hinner du inte innan 1 jan2017. Att klaga och överklaga kan man göra men det tar lång tid och kanske inte leder till att du ska få ta ut ditt Slutbetyg i alla fall utan blir tvungen att läsa mot Examensbevis, vilket tar längre tid. Därför rekommenderar vi att du och SYV i din kommun upprättar en PLANERING AV ETT SLUTBETYG på en blankett, undertecknar båda och sparar var sin kopia. Av planeringen bör det tydligt framgå vilka kurser som ska ingå i ditt Slutbetyg. Det är också bra att få ett skriftligt svar från Rektor på komvux om att hen godkänner den planeringen och att du över huvudet taget får läsa mot Slutbetyg (det är ett undantag och rektors beslut krävs).

    Som regel läser man även på komvux (vuxenutbildningen) mot Examensbevis.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare