William

    Om man har slutbetyg, innebär det att man kan lägga till kurser hur man vill för att optimera sitt jämförelsetal?

    • Milla : Från vilket år är ditt Slutbetyg och är det från gymnasiet eller från komvux?
    • : Samlat betygsdokument från 2015 (gymnasium)
    • Julia : Från år 2014 ger man Examensbevis eller Studiebevis (möjligtvis utdrag ur betygskatalogen om eleven endast läst delar av utbildningen) - på gymnasiet. Att få Samlat Betygsdokument från gymnasiet från år 2015 är inte möjligt; det måste antingen vara från komvux eller så är det tidigare än 2014... det går inte att ge svar när man inte vet vilken typ av dokument det handlar om och från vilket år det är.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej William
    av de kurser som inte ingår i ditt slutbetyg och som inte krävs för behörighet och inte ger meritpoäng, påverkar väldigt lite. För att få en märkbar påverkan måste man läsa ett stort antal kurser och få höga betyg i dem.

    Studie- och yrkesvägledare
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej William;

    i fall du inte har ett Slutbetyg eller Examensbevis - har du inte grundläggande behörighet till högskolestudier. Du behöver uppnå grundläggande behörighet om du vill komma in på en högskoleutb.i Sverige.

    Samlat Betygsdokument kan under vissa förutsättningar ge Grundläggande behörighet, men det måste vara från Komvux (inte från ungdomsgymnasiet) och utfärdat år 2009 och tidigare.

    Om du idag inte har grundläggande behörighet - behöver du uppnå den; om du vill komma in på en högskoleutb., så att säga...
    Om du uppnår grundläggande behörighet endast via "reell kompetens": 3-årig arbetslivserfarenhet + några få godkända gymnasiala betyg, då räknas inte ngt. jämförelsetal på de meriter; utan du har inget att konkurrera om utb.plats och måste, för konkurrens, ha ett giltigt resultat av högskoleprovet. Idag, den 2 sept 2019, är, förresten sista dag att anmäla sig till Högskoleprovet som äger rum 20 okt.2019.