Angelika
    Hej! Jag har börjat fundera på att söka till socionom programet. Efter studierna vill jag just nu flytta till England för att jobba där. Det jag funderar på är om det bästa för mig är Kandidatprogrammet i socialt arbete med inriktning internationellt socialt arbete eller socionom programet? Vad skiljer dem åt exakt, kan man läsa till de som saknas från kandidatprogrammet senare om man vill? Jag såg också att ansökningstiden är mycket tidigare till kandidatprogrammet, hur funkar de?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelika,
    Kandidatprogrammet i socialt arbete med inriktning Internationellt soc.arbete är en Internationell utbildning.
    Socionomprogrammet är en utbildning, som är anpassad till svenska förhållanden och ger Yrkesexamen som gäller i första hand i Sverige. Inom Socionomprogrammet läser man mycket om Social rätt i Sverige; man genomgår också en lång praktik /ofta en hel termin/ inom social tjänsten. Hur pass användbar socionomprogrammet är utomlands? Inte särskilt, skulla jag svara. Givetvis är all eftergymnasial utbildning värdefull men svenska lagar och regler gäller ju inte utomlands, så den delen har man svårt att få användning av utomlands (och just en stor del av socionomprogrammet ägnar sig åt just det).
    I ditt fall är det klart mycket mer fördelaktigt att läsa en Internationell utbildning (eftersom du vill jobba utomlands).

    Ang. möjlighet att komplettera med kurser som "fattas"... Mycket tveksamt att de kurser kommer att erbjudas som fristående och det är också mycket möjligt att programmen är så pass olika att för att "komplettera" måste man läsa hela programmet, för att inga kurser är identiska i de 2 programmen (du kan ta och jämföra kurser som ingår i de 2 programmen, men även om du hittar några kurser som är identiska - så är majoritet av kurser inte identiska och kanske inte ens speciellt lika... och hur ska du komplettera om de kurser som du vill komplettera med ej erbjuds som fristående? Jo, du kan söka till det Internationella programmet Efter socionomutbildningen - om det programmet då fortfarande finns och sedan ansöka om Tillgodoräknande av tidigare utbildning och kanske kan du i så fall hoppa över någon eller några kurser - har du tur, så kanske skulle du kunna hoppa över en hel termin).