Saga SYV

    Ja, Julina. Många psykoterapeuter >> är egna företagare med egen privat praktik. Och socionomutbildning kan vara en bra grund att bygga på - på vägen till legitimation som psykoterapeut.

    Med endast socionomutbildning /utan några påbyggnadsutbildningar/ kan det bli svårt att få betalande kunder och få ekonomisk bäring i sitt företag. Men det är inte omöjligt att t.ex starta ett behandlingshem för ungdomar "på glid" eller för missbrukare - och anställa de specialister som behövs; om du som ägare av företaget skaffar medel/financiering - t.ex genom avtal med kommuner. Det krävs mycket jobb för att få det att funka och finns tyvärr inga garantier, men det är inte heller omöjligt.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Lycka till!

    S.