Tjena du som läser detta. Jag går för tillfället på gymnasiet, första året, på Teknikprogrammet, teknikvetenskap. Jag har haft som mål att bli civilpilot sen jag var 4, och har det fortfarande. Jag har gjort lite sökningar men hittar inte speciellt mycket. Nu efter examen, vilket jag vet jag kommer klara enkelt, vad ska jag göra?
    Jag vet att det finns en universitet i Lund, vilket har utbildning till civilpilot, men saken är att jag bor 2 timmar därifrån. Så, angående detta, kan man hitta boenden till studenter redan nu, och ställa sig i kö?
    Över till nästa fråga jag har, vad händer efter utbildningen, kommer jag få flyga direkt med något företag? Hur många år kommer det att ta? Vad är kraven för att jag ska komma få jobbet? Är utbildningen kostnadsfri? Finns det kostnadsfria utbildningar över huvud taget(vilket är det jag helst vill)? Kommer jag kunna plugga utomlands om jag nu vill?
    Kan någon snälla förklara detta så utförligt som möjligt och verkligen ta sin tid med att svara? Jag gillar inte att skjuta fram saker till sista minuten, jag vill ha en klar och öppen vy över hur framtiden för mig ser ut...
    Tack i förväg!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    civilpilot eller trafikflygare utbildas i Sverige (i alla fall som det är nu, våren 2023) antingen inom yrkeshögskola eller hos privata skolor. Helt kostnadsfritt kan man (enligt vad jag förstår) inte utbilda sig till civilpilot/trafikflygare men det är billigare om man läser på en yrkeshögskoleutbildning i stället för en privat utbildning men det är också ganska mycket svårare att komma in på en YH-utbildning. Vilka YH-utbildningar och var de ligger kan ändras. Varje år i cirka mitten av januari kommer "det stora utsläppet" av nya yrkeshögskoleutbildningar. Om fler utbildningar till civilpilot inom yrkeshögskola kommer att beviljas vet vi i dagsläget inte. Den utbildning som finns beviljad för start i mars varje år finns beslut om t o m mars 2027 och utbildningen heter Integrerad trafikflygarutbildning med studieort Klippan i Skåne. Klippan ligger cirka 8 mil norr om Lund, så vad jag förstår det som att du inte kommer behöva bostad i Lund utan på pendlingsavstånd från Klippan. Läs gärna all information som finns på utbildningens egen webbplats och kontakta de som jobbar på den utbildningen med dina frågor om "detaljer" - t.ex vad det kostar och hur lätt eller svårt det blir att få jobb som trafikflygare om några år.
    Jag förstår att det är din stora dröm och jag hoppas du uppnår ditt mål. Men jag vill påtala att tuffa tester (bland annat psykologiska) och hälsokontroll görs "på" de personer som söker till pilotutbildningar och att konkurrensen är väldigt tuff på grund av det är många fler som vill komma in än det finns studieplatser. Det är något lättare att komma in på en privat utbildning men det kan inte garanteras på förhand, oavsett om man har råd att betala för en privat utbildning.
    Du frågar också om studier utomlands. "Utomlands" är svårt att "greppa" för att det finns så många olika länder. Givetvis finns det utbildningar inom civilt flyg (pilot) i andra länder, men vad villkor är måste man "utforska" vidare. Om du vet vilket land du kan tänka dig vilja utbilda dig i - kontakta ambassaden i Stockholm (av det landet) och fråga om var du kan få pålitlig information.

    Studie- och yrkesvägledare