Amanda

    Hej, Jag har precis sökt in till undersköterska utb på komvux och kommer då att börja den 3 augusti om jag kommer med. Men kommer jag att kunna söka in till förskollärare utb eller sjuksköterska utb på universitetet ändå i höst för att se om jag kommer in? tror mina chanser är små men skulle ändå vilja se om mina poäng räcker till då de är vad jag egentligen vill. Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,

    att man söker till komvux utgör inga hinder för att samtidigt söka till andra utbildningar, på högskola-universitet, på yrkeshögskola eller folkhögskola. De ansökningar har inget med varandra att göra, kan man säga - och om du kommer in på fler ställen kan du välja sen vilken plats du tackar Ja till.
    Du nämner yrken förskollärare och sjuksköterska i din fråga och det är högskoleutbildningar som leder till de yrken, men det finns också många "liknande" yrken som man kan utbilda sig i andra skolformer:
    till exempel kan man på en yrkeshögskola utbilda sig till lärarassistent, specialistbarnskötare, apotekstekniker eller till steriltekniker.
    På länkarna, nedan, kan du se några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    Yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/medicinsk-fotterapeut
    hermods-yrkeshogskola/stodpedagog-hermods-distans-goteborg
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/specialistutbildad-barnskotare-med-inriktning-larmiljöer
    yhguiden.se/utbildning/nackademin/lararassistent-nackademin-jonkoping

    • : Okej, så även om jag börjar undersköterska utb nu i augusti så kan jag bara välja att hoppa av den om jag skulle komma in på ex förskollärareprogrammet på högskola? Tack, ska kolla in dem länkarna
    • Mikael : Ja, det kan du göra! Lycka till!