Marcel

    Hej! Jag går snart ut min gymnasieutbildning (Spelutveckling) och det är oklart om jag kommer kunna ta ut en examen då jag har F i några ämnen. Jag har däremot alltid velat jobba med något som har med mat att göra. Min dröm är att egentligen bli kock och jag märkte att Lernia (Komvux) har en kockutbildning som verkar intressant. Men jag undrar om jag kan söka till det trots jag har gått ut gymnasiet med eller utan examen? Och iså fall är jag behörig för CSN? Med tanke på att jag har CSN för gymnasiet nu. Jag har annars försökt kolla upp mer utbildningar där jag kan utbilda mig till kock men hittar inga (de måste vara CSN berättigade), vet ni möjligtvis om det finns några andra kockutbildningar man kan söka? Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Söka kan alla till alla utbildningar, det kan man inte förbjuda. Om man blir antagen eller inte är en annan fråga. Det kommer komvux i den kommunen där du är folkbokförd bestämma. Om du går ut gymnasiet utan examensbevis har du större chans att komma in på en komvux-utbildning. I vilket fall gör ansökan; det är inte farligt, du förlorar inget på att ansöka.
    Allmänt gäller: utbildningar till kock ligger i Sverige på gymnasial nivå och för vuxna ges på komvux, i alla fall de som är studiemedelsberättigade.
    Inom yrkeshögskola finns utbildningar till Bagare och Konditor, se gärna information om de utbildningar:
    yhguiden.se/utbildning/vasteras-yrkeshogskola/bagare-och-konditor
    yhguiden.se/utbildning/vuxenutbildningen-i-kristianstad/bagare-och-konditor
    yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/bagare-konditor

    Vad gäller frågor om studiemedel, så får du bäst svar från CSN. Antal veckor man kan få studiemedel har begränsningar. Men du får gärna kika på csn.se/fragor-och-svar/hur-manga-veckor-kan-jag-fa-studiemedel/antal-veckor-med-studiemedel Där det står bl a följande: om man har "Treårig gymnasieutbildning eller motsvarande" kan man få studiemedel på gymnasial nivå i max 80 veckor; om man "saknar treårig gymnasieutbildning eller motsvarande" kan man få det i max 120 veckor.

    Studie- och yrkesvägledare