Jacob
    Hej! Mitt namn är Jacob och jag har sökt till Ekonomie Kandidatprogram i höst på Lunds universitet.
    1: Om man inte blir antagen till programmet, finns det möjlighet att bygga sin egen kandidatexamen i ekonomi genom att söka till och läsa kurserna som ingår istället? (Jag har sökt kurser som 2a val)
    2: Om man skulle bli antagen till grundkursen i företagsekonomi och bli godkänd i den kursen, är det då lättare att bli antagen till nästa kurs (nationalekonomi) på något sätt? Får man någon slags merit för att man redan har läst en kurs på Lunds universitet i ansökningsprocessen till nästa kurs?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jacob,
    Som regel - vid ansökan till Grundutbildningen dvs som inte är magister- eller masterprogram som kräver kandidatexamen... söker man på sina gymnasiala betyg /och om man läst på högskolan förut, spelar ingen roll/.
    I undantagsfall, om AU- alternativt urval sker (vilken varje lärosäte själv bestämma, om det ska ske eller inte) - kan det vara ett "plus" att man tidigare har läst på eftergymnasial nivå. Att au-urval "öppnas" är ett "undantag" - det sker rätt sällan.
    En säkrare väg in på sin drömutbildning på högskolenivå är att göra högskoleprovet /ännu en gång, om man redan har resultat av HP/ och att försöka höja de betyg som man har från gymnasiet.
    Annars så kan man försöka satsa på att sätta ihop egen examen av fristående kurser, om man känner att det är lättare att komma in på fristående kurser, än på ett program.

    Vänligen

    ANNA