Alex
    Hej.
    Jag går just nu i ettan och trivs inte särskilt bra med min skola och ångrar mitt val. Därför har jag kollat på en annan skola som jag verkligen skulle vilja byta till, men de har inga platser kvar i år 1 så därför tänkte jag att jag skulle söka till ettan igen i år. Problemet är att den skolan har ett antagningsprov som man måste göra, men jag kommer inte att hinna göra det och lämna in efter den första antagningsperioden pga en utbytesresa. Därför tänkte jag att det skulle vara bättre att söka till den skolan i den andra antagningsperioden så att jag kan lämna in det senare. Men hur gör jag då för att komma in i systemet och visa att jag vill söka till gymnasiet igen då jag inte kan välja den skolan nu under första antagningsperioden för då måste jag lämna in provet snart och det kan jag inte? Ska jag bara söka till en ”slumpmässig” skola bara för att komma in i systemet och sen söka till den ”riktiga” skolan i antagning 2?

    Sedan har jag en till fråga. Om det står i antagningsstatistiken att exempelvis 15 elever blivit antagna och 20 är reserver. Har alla de 20 reserverna valt den skolan som förstahandsval eller visar det bara den ytterliggare mängd som sökt till skolan oavsett?

    Mvh,
    Alex
    • : Har du varit i kontakt med ditt Gymnasieantagningskansli? Det kan vara lite olika som man gör på olika antagningskanslier.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alex,
    mitt förslag är att du tar kontakt med Ditt Antagningskansli (precis det som Marina skriver i sin kommentar) - om du ej vet vilket gymnasieantagningskansli till tillhör - se på http://antagningskanslier.se/ där finns det uppdelning på vilka län/kommuner tillhör vilka antagningskanslier.
    Du behöver få Inloggningsuppgifter - så att du kan "komma in i systemet".
    Ditt förslag om att söka "vilken skola som helst" bara för att "komma in i systemet" ställer jag negativt till; :( - jag kan förklara varför jag tycker det... I det preliminära antagningen vill man se vad eleverna VERKLIGEN är intresserade av att söka; detta för att försöka Anpassa antal platser på olika utbildningar till det som eleverna verkligen vill komma in på! Om många elever söker "vad som helst" under Antagningsperioden skapas det en felaktig bild av vad  och  var eleverna vill läsa. Antal utbildningsplatser kommer att anpassar enligt de felaktiga förutsättningar. Och det är inte bra.

    Ang. antagningsprovet... du skriver "lämna in det"  - betyder det att det inte är på plats, utan en skriftlig hemuppgift? Och varför kan du i så fall inte göra den och lämna in den på förhand, innan din resa? :)
    Jag är inte helt säker att det går bra att göra inlämningsuppgift/prov så sent som Efter Omvalsperioden. Det beror på vad det är för prov, varför man gör provet. Det finns olika sorters prov (antagnings-tester; intervjuder; auditions/uppvisningar mm) - och det beror mycket på vad det är för sort prov - och en enskild gymnasieskola kan också bestämma att "dead-line" för att göra eller lämna in provet är "den här dagen" men de kanske också kan göra ett undantag (om du förklarar till dem varför du inte kan göra det i tid).
    Jag tycker därför att du bör snarast möjligt ta kontakt både med Antagningskansliet och med den gymnasieskola dit du vill söka.
    Från Antagningskansliet vill du få svar på hur du kan få Inloggningsuppgifter till "hemsida för gymnasieval" och du kan också fråga om det där antagningsprovet... se vad antagningskansliet svarar på det; antagningskanliet kan svara att du måste fråga på gymnasieskolan. Fråga på gymnasieskolan om hur du kan hinna göra provet, trots din resa. Jag tycker du ska försöka lägga in rätt sort val under valperioden. Jag förklarade varför jag tycker det, ovan.
    Vänligen
    Julia SYV