Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du behöver inte ha alla dina betyg från en och samma skolform. I vilken eller vilka urvalsgrupper man prövas vid antagning till svensk högskole-uiversitetsutbildning beror på från vilken skolform som man har sin GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET. Och man kan ha grundläggande behörighet från flera studieformer och i så fall prövas man i flera olika urvalsgrupper samtidigt.
    T.ex om man har examen från gymnasiet eller från komvux och även omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola, då prövas man både i betygsgruppen och i BF-urvalet.
    I vilka urvalsgrupper man prövas i bestämmer Antagning.se
    Din uppgift som sökande är att se till att du har både grundläggande behörighet och särskild behörighet. Du kan ha de olika behörigheterna från olika skolformer.

    Studie- och yrkesvägledare