Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du på komvux pluggar till undersköterska kan du sedan få ihop kurserna till Yrkesexamen inom vilken du kan inkludera alla kurser som även ger dig grundläggande behörighet till högskola-universitet. Gymnasiearbete kommer du inte göra på komvux, utan du kommer göra Komvuxarbete och temat för ditt komvuxarbete bör i första hand handla om vård och omsorg, eftersom du kommer läsa mot yrkesexamen som undersköterska. Jag tycker det är en bra plan och jag blir glad om du komma in på komvux-utbildning till undersköterska. Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Hejsjdjdjje : Om jag då kommer in på undersköterska på komvux, behöver jag alltså inte komplettera mitt Gymnasiearbete på den linjen jag gick utan kan få en gymnasieexamen ändå?
    • Milla : Du måste i examensbeviset från komvux ha godkänt betyg i antingen gymnasiearbete eller i komvuxarbete. Du kan på komvux göra komvux-arbete inom område vård-och-omsorg och om du får godkänt betyg i den kursen, tar du med den kursen (100 gymnasiepoäng) inom komvux-examens 2400poäng. Gör planering mot examensbevis tillsammans med studie- och yrkesvägledare på komvux.