Simon

    Hej Jag ska snart påbörja läkarprogrammet i Riga, Lettland. Jag undrar nu om det är möjligt att efter några terminer har gått att söka in sig på en svensk universitet och fortsätta läkarprogrammet där? Med mina aktuella betyg kommer jag tyvärr inte in direkt. Är det en möjlighet att tillgodoräkna sig terminerna man redan har pluggat i Riga för att sen ha en bättre chans att bli antagen i Sverige? Finns det någon möjlighet att fortsätta studierna i Sverige efter ett tag? Efter hur många terminer har jag möjlighet att byta i så fall? Vilka universitet är bäst passande för det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Det är en fråga till de lärosätena som erbjuder läkarprogrammet. Om ngn ledig plats uppstår på läkarprogrammet, vilket inte är säkert att det skulle göra -  blir det upp till de utbildningsansvariga att fatta beslut att ta in ngn ny student eller inte.

    • : Betyder detta att jag ska skriva/prata med de svenska högskolorna var för sig?
    • Julia : Du ska vara beredd att läsa hela läkarutbildningen där du kom in, fick plats. Att byta är svårt; finns inga garantier; chansen är liten (kanske Väldigt liten) att kunna byta och detta av flera anledningar: för det första, så kanske ingen ledig plats uppstår på läkarprogrammen i Sverige, över huvudet taget (visserligen brukar någon hoppa av men då kommer också folk tillbaka från t.ex föräldraledighet ... så det går "på ett-och-ut" ofta). Om någon plats uppstår, brukar det bli stor konkurrens från studerande på läkarprogrammet i Sverige, på andra orter - så vill byta till hemorten, t.ex. Det är inte förbjudet att du tar kontakt med studievägledare eller programansvariga på läkarprogrammen, men jag tror du får svar att du får höra av dig längre fram... men oklart när. Jag tror inte ngn kommer ge svar som ger större förhoppningar om att kunna byta på det sättet som du önskar.