Dagmar23

    Hej! Kan jag plugga till speciallärare om jag först utbildar mig till grundlärare för fritidshem 180hp, eller krävs det alt. är det bättre med en annan lärarexamen med högre hp, till exempel grundlärare 4-6 på 240 HP. Jag vet att det även krävs att man jobbar 3 år som lärare innan. Behöver förstå vilken lärarutbildning jag ska söka?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det vi vet om yrket Speciallärare berättar vi i yrkespresentationen på framtid.se/yrke/speciallarare
    För att bli behörig Speciallärare behöver man få ut rätt sort legitimation från skolverkets avdelning för lärarlegitimationer. I grunden bör examen från "rätt speciallärarprogram" ligga; saken är den att det finns speciallärarprogram med Olika inriktningar. Se exempel:  för att Skolverket ska kunna utfärda lärarlegitimation för en lärare i anpassad skola, krävs att man har Grundlärarexamen mot grundskolans tidigare år + Speciallärarexamen med inriktning på funktionsvariationer
    Vill man bli speciallärare i matematik, är min bedömning att man bör utbilda sig (som grundutbildning) till ämneslärare i matematik först. Och vill man bli speciallärare i svenska, då bör man utbilda sig till ämneslärare med behörighet att undervisa i svenska. Du får med fördel kontakta studievägledare på lärarhögskolorna. De är experter på lärarutbildningar och lärarbehörigheter. Lärarutbildningar är i mångt och mycket en "djungel" (svårt att navigera inom om man inte är väldigt bra insatt, alltså jobbar med just de frågorna exklusivt och dagligen vilket vi här på FRåGA SYV inte gör; vi svarar på frågor om "alla yrken" och "alla utbildningar" och därför endast ha generell(övergripande) eller allmän kunskap om bl a lärarutbildningar och lärarbehörigheter.
    Tips! förutom att kontakta studievägledare på lärarhögskolorna kan du också hitta just det speciallärarprogrammet som du "siktar på" och läsa vad som står om behörighet till det programmet; och du kan också fråga antagningsgruppen/antagningsenheten på det lärosäte där speciallärarprogrammet ges.

    Studie- och yrkesvägledare