Jag undrar vad det är för skillnad mellan en spetsutbildnings program, t. ex. engelska eller musik, jämfört med ett program som har en inriktning, t. ex. beteendevetenskap eller natur i gymnasiet?
Tack på förhand.
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32071 frågor besvarade.
Hej Kamron,
skillnaden är den att "spets" på gymnasiet innebär Extra-studier i ett visst ämne, på hög nivå. Tanken är att man mot slutet av gymnasiet läser Högskolekurser i det "aktuella ämnet", om det är Spets i historia - då läser man kurser i Historia på högskolenivå /mot slutet av gymnasiet, ofta i åk3/.
Och "inriktning" är det alla gymnasieprogram som har. Det är bara Vård- och omsorgsprogrammet som inte har några inriktningar men ger i stället möjlighet till specialisering. Så, inriktning är en vanlig gymnasial utbildning... och Spets är det för extraduktiga och extraintresserade i ett visst ämne och det är ofta speciellt prov till Spetsutbildningar.
Till vanliga inriktningar söker man på sina betyg, utan några extraprov (med undantag till Dans, Musik, Teater - där kan förekomma prov/uppvisningar/uppspelningar/auditions även till en "vanlig utbildning"). "Vanlig utbildning" är på gymnasial nivå.
Spets är det först gymnasiet och sedan börjar man även läsa kurser ur högskolans utbud.
Hoppas jag lyckades förklara på ett begripligt sätt. Hör annars av dig igen!
Peter SYV
Jag har letat efter vilka studier som krävs för att bli inrednings arkitekt, inte inrednings designer. Det jag har hittat är konstfack men inte så mycket mer. Konstfack erbjuder först 3år möbeldesign för att sen fortsätta med inredning, finns det...
Hej,yrket Inredningsarkitekt är, i Sverige, icke-reglerat vilket betyder att det är de som anställer som bedömer med vilken utbildning de anställer och olika arbetsgivare kan tänka olika.... Läs hela svaretHittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga