Rebecca
    Hej!

    Jag kollar på en utbildning på GIH och Sötertörns högskola som heter Sport Management (http://www.gih.se/Utbildning/Vara-utbildningar/Program/Sport-Management/) som jag tror skulle passa mig perfekt. Jag skulle älska att få jobba med att utveckla idrott i Sverige genom jobb inom Riksidrottsförbundet, SOK, specialidrottsförbund eller liknande, och jag tror den här utbildningen är bra för det. Men, det som gör att jag tvekar är att jag inte vill begränsa mig alltför mycket, om jag efter mina tre år där skulle känna att jag vill göra något annat.
    Så det jag främst undrar är om jag läser denna utbildning och därmed får en filosofie kandidatexamen i företagsekonomi, kommer jag kunna komma in på masterprogram inom ekonomiområdet? Jag har läst att skolorna ofta antingen vill att man har läst vissa kurser som man inte läst om man "bara" har en filosofie och inte ekonomieexamen eller att dom kollar vilka övriga kurser man läst(i mitt fall är det ju då idrottsrelaterade kurser). Tror du att jag kommer ha svårt att komma in på masterprogrammen om jag läser denna utbildning? Eller tror du bara det är enstaka program jag inte kommer kunna komma in på(har du exempel på vilka i sånt fall?)?
    Min andra fråga är hur du tror att olika företag(som inte är idrottsrelaterade) ser på den här utbildning? Tror du att jag direkt skulle rensas bort bland alla ansökningar?
    Jag känner alltså nu att jag verkligen skulle vilja läsa den här utbildningen samt att jag i framtiden vill jobba inom idrotten, men jag är lite orolig för vad som händer om jag skulle ångra mig, vilka val jag har då och vilka val jag inte har.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Rebecca!

    Jag tycker att du bör söka den utbildningen. Om du får besked "Antagen", har du minst 2-3 veckor på dig att tacka Ja eller Nej till din utbildningsplats. Du är fortfarande väldigt ung och mognar och förändras ganska mycket. Du kan om några månader komma på andra tankar om din framtid eller så håller du fast vid samma inriktning, och då vet du att det är förmodligen det du vill göra i framtiden.

    Det är extremt svårt (omöjligt) att veta hur chefer och rekryterare tänker i varje enskilt fall när de anställer en ny medarbetare. Många ggr är det personliga egenskaper, språkkunskaper eller någonting annat som "utmärker" en person, som avgör om man får jobbet.

    Utifrån din fråga framgår det att du är mycket motiverad och känner för att gå just den här utbildningen. Därför tycker jag att söka den är rätt beslut.

    Kontakta studie- och karriärvägledaren, Liselott Sandahl som arbetar på utbildnings- och forskningsavdelningen.

    Telefon 08-120 537 20 E-post: [email protected] som är väl insatt i just den utbildning, som du vill söka. Hon är rätt person att fråga kring möjligheter som finns efter avslutad utbildning på GIH.

    Jag önskar dig lycka till! Hör gärna av dig senare och berätta hur det går!

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare