Pershia
    Hej
    Jag har universitetsutbildning inom persiska litteratur från Iran. Jag har skickat till UHR för validering. Just nu är jag klar med SVA 3. Jag har mål för fratiden att jobba som jobcoach och har stor intresse för kommunikation och människor. Jag vet att det bästa val för mig är Socionom utbildningen, men eftersom jag jobbar nu och universitet tar tid. Jag skulle veta vilken väg är kortare till mitt mål och vilka urval finns inom kurser eller utbildningar? Jobbcochning kurs eller kommunikation och information eller vad ni rekommenderar? Det är bättre att kurser vara i kvällar eller distans.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Pershia,

    kortaste vägen till jobbet med människor och jobbcoaching är att du söker jobb som Arbetsförmedlare>> redan nu. De formella kraven som AF ofta ställer är 3 årig högskoleutbildning och att man har körkort. Högskoleutbildning har du. Körkort? kanske också - eIIer så kan AF göra undantag på punkten "körkort"...

    Det är kortaste vägen. På sina Underleverantörer inom "Stöd och Matchning" ställer AF krav att de anställer behöriga Studie- och yrkesvägedare>> men sjäIva anstäIIer dem sina arbetsförmedlare med "vilken som heIst" tidigare utbildning. AF kan göra undantag från kravet på 3-årig högskoleutbildning.

    Dina språkkunskaper är ett stort plus om du söker jobb som arbetsförmedIare eIIer som Jobbcoach>> och det är inte "legitimationsyrken" dvs finns inga tvingande formeIIa krav (förutom det att AF stäIIer SYV-kravet på sina underleverantörer), och arbetsgivare får anställa vem de själva vill anställa, helt fritt.

    Vad varje enskiId arbetsgivare tycker, vilken utbildning de föredrag - är omöjligt att veta.

    Du kan sjäIv också starta ett eget "coachande företag" och försöka vinna upphandling hos Arbetsförmedlingen och bli en Underleverantör. Du måste i så fall anställa behöriga Studie- och yrkesvägledare och kanske också behöriga SFI-lärare>> men som chef/ägare behöver du inte ha någon utbildning över huvudet taget. Ditt jobb blir att hitta dem som har rätt utbildning, anställa dem och se till att verksamheten "går runt" på alla sätt, inkl det ekonomiska.

    Studie- och yrkesvägledarprogrammet (min utbildning) är på 3 år på heltid. Den finns på distans, i Stockholm - https://sisu.it.su.se/search/info/STYRK

    och i Umeå - https://www.umu.se/utbildning/program/studie--och-yrkesvagledarprogrammet

    I StockhoIm kan man Iäsa "på pIats", dvs på vanligt sätt, gå i skola varje dag och i Malmö finns bara "vanlig undervisning", ej på distans - http://edu.mah.se/sv/Program/LGSYL

    Om du vill ha någon sort "garanti" på att få jobb, så finns det tyvärr inte i Sverige idag. SYV-programmet ger ändå en "kvalitetsstämpel" och arbetsgivare känner till den utbildningen väl eftersom den har funnits i många år och har gott rykte om sig.

    En annan utbildning som jag kan rekommendera är en yrkeshögskoleutbildning - till Integrationspedagog>> den är på distans.

    Och se också i början av februari 2017 på www.yhguiden.se - då nya yrkeshögskoleutbildningar beviljas i slutet av januari.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA