Sarah
    hej jag går i 9an nu .
    jag gick på spanska i 6an 7an 8an och i början av 9an.. men jag kände att jag inte kunde klara av det då jag inte pluggade så mycket i 6an 7an o 8an och inte brydde mig så mycket om det. så jag bytte till sv/engelska ..jag vet att man inte får betyg där men det gör mig inget för jag har tillräckligt med bra betyg..

    och jag ska gå turism och resor på gymnasiet men på skolan som jag vill gå på står det att man måste ha klarat av spanska 4 för att få åka och jobba utomlands i 3an..

    så min fråga är kan jag klara av spanska4 på 3 år ?? och måste jag välja spanska ? Om jag tex. väljer tyska och klarar av tyska 4 får jag då inte heller åka ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Fråga på den gymnasieskola dit du vill söka om de har samarbete med andra länder än Spanien. Om det finns samarbete med Tyskland då borde du i så fall kunna läsa tyska.
    Det vanliga upplägget är att man läser steg 1 i ett modernt språk under åk 6&7 och steg 2 under åk 8&9 i grundskolan och sedan steg 3 under åk1 på gymnasiet och steg 4 under åk2 och är i trean redo att kunna praktisera utomlands då man har bra kunskaper i det språket som talas i mottagarlandet.
    Det blir svårt att hinna med fyra steg i ett nytt språk på två år och speciellt om man skola inte erbjuder snabbläsning i moderna språk.
    Du har flera alternativ:
    Återvända till spanska snarast och försöka få godkänt betyg på vårterminen i nian, då är du på banan igen!
    Fråga på gymnasiet om de kommer erbjuda snabbläsning i något språk, t.ex i tyska.
    Försona dig med tanken att du kanske inte kommer uppfylla villkor på att kunna praktisera utomlands i trean.
    Du får gärna höra av dig igen när du får svar från gymnasiet ang.snabbläsning i språk.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare