Lalalalalalalala

    Hej! Jag vill gärna söka till en master i policital studies (statsvetenskap?) men jag undrar vad möjlgheterna konkret är. Man kan jobba inom offentlig sektor osv, det vet jag. Men jag undrar konkret vilka jobb eller arbetsplatser man kan få jobb på? Speciellt om man bor i en mindre stad och inte i storstäderna. Hur ser möjligheterna ut och är det värt att ta en master i detta?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Att studera politiska studier eller statsvetenskap på masternivå kan ge dig en bred förståelse för politiska processer, samhällsstrukturer och offentlig förvaltning. När det gäller karriärmöjligheter kan en master i politiska studier öppna dörrar till olika typer av jobb inom både offentlig och privat sektor, samt inom icke-statliga organisationer (NGO:er) och forskningsinstitut. Här är några konkreta exempel på jobb och arbetsplatser:

    Jobb inom Offentlig förvaltningDu kan arbeta inom olika delar av den offentliga förvaltningen, såsom kommuner (även i mindre kommuner), landsting, statliga myndigheter eller internationella organisationer. Exempel på roller inkluderar politisk analytiker, policyutvecklare, projektledare inom offentlig sektor (projekt drivs även i mindre städer).

    Politiskt arbete
    Du kan arbeta som politisk rådgivare, lobbyist, eller analytiker för politiska partier eller intressegrupper. Du kan också arbeta för regeringen eller i parlamentet som politisk assistent eller forskningsassistent.

    Arbete inom Internationella organisationer och NGO:er
    Du kan arbeta för internationella organisationer som FN, EU, eller OECD, eller för olika NGO:er som fokuserar på politiska frågor, mänskliga rättigheter, utvecklingsarbete eller fred och säkerhet. Kika gärna på t.ex framtid.se/FN-jobb och framtid.se/EU-jobb

    Forskning och akademi
    En master i politiska studier kan också öppna dörrar till en akademisk karriär, där du kan bedriva forskning inom politiska vetenskaper och undervisa kanske också på sikt på universitet eller högskolor. Se framtid.se/yrke/hogskolelarare

    När det gäller att bo i en mindre stad kan det finnas lokala möjligheter inom den offentliga förvaltningen, lokala intressegrupper eller NGO:er, samt eventuellt konsultfirmor eller företag som erbjuder tjänster inom politisk rådgivning eller opinionsundersökningar. Även om det kanske inte finns lika många möjligheter som i storstäderna kan det fortfarande finnas givande karriärmöjligheter att utforska.

    När du överväger om det är värt att ta en master i politiska studier är det viktigt att tänka på dina intressen, mål och karriärambitioner. Om du brinner för politik och samhällsfrågor och ser en masterutbildning som ett sätt att fördjupa dina kunskaper och öka dina karriärmöjligheter kan det vara en värdefull investering i din framtid. Jag kan även rekommendera att du pratar med yrkesverksamma inom branschen eller alumner från programmet för att få en bättre förståelse för vilka möjligheter som kan öppnas för dig.

    Studie- och yrkesvägledare