Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jelena,
    ja, det finns prognos om att det blir stor och kanske t o m akut brist på tandsköterskor i vissa delar av Sverige pga stora pensionsavgångar inom det yrket. Det tar ca 1,5 år att genomgå yrkeshögskoleutbildning till Tandsköterska (den är på 325 yrkeshögskolepoäng, yh) och man läser på heltid 100 yh per termin; så utb.till tandsköterska är 3 terminer + en kvarst termin till.
    Det finns idag (febr 2020) yh till tandsköterska på ca 30 "platser" eller rättare sagt ca 30 olika utbildningar - det kan vara utbildning på samma ort men en utb.är på distans och en till - "bunden" till orten. Se gärna en lista på yh till tandsköterska som har beviljade framtida starter på Yhguiden.se/resultat?Education.text=Tandsköterska

    Du frågar också varför det är svårt att komma in på yh till tandsköterska?
    Det stämmer att det kan vara upp till över 20 sökande på varje utb.plats. Ang. hur svårt det är att komma in - så beror det på (väldigt mycket) på vilken tidigare bakgrund man har: om man t.ex är utbildad undersköterska och har jobbat inom vården ett tag, t.ex ett par år - då är det betydligt lättare att komma in. Har man, däremot, ingen bakgrund inom vården - varken sig utbildning eller arbetslivserfarenhet - då kan det bli mycket svårt att komma in.

    Lästips:
    info om yrket Tandsköterska på Framtid.se (för övrigt finns info om över 2.ooo yrken på www.framtid.se);
    andra yrken inom Tandvård:
    Tandläkare
    Tandhygienist
    Tandtekniker
    Specialisttandläkare med olika specialiseringar, t.ex Pedodontist och Protetiker
    Försäkringstandläkare

    Även med.sekreterare/vårdadministratörer kan på sättt och vis arbeta "inom tandvården" - t.ex om de jobbar som bokningsadministratörer/receptionister på folktandvården eller hos privata tandläkare.

    Övrigt: inom yrkeshögskola utbildas det även andra yrkeskategorier som jobbar inom vården, t.ex specialistundersköterskor med olika specialiseringar, t.ex specialiserad i neuropsyk., steriltekniker och apotekstekniker.