Claire
    Hej!
    Jag går 1an på estet musiklinjen, linjen i sig är jätte kul då jag får hålla på med de jag tycker om men vi har ju fortfarande matte, engelska osv alla kärnämnen lixom jag har lagt till spanska för de ger bra merit ju.
    Nu till problemet jag är jätte stressad/"anxious" hela tiden nästan, jag försöker jobba på det men jag tror jag ska kok över ibland min tanke blir alltid: jag vill hellre vara hemma, jag trivs inte i skolmiljö.. Om du förstår jag blir så himla stressad och ingen vet om det förutom min mamma lite grann.. Jag har kötid ont i huvudet och är helt slut efter skolan elr under skoldagen jag förstår att jag måste sova bättre kanske mem det känns som att det spelar ingen roll hur mycket jag sover heller ja e ändå trött... Jag vet inte vad jag ska göra:( för jag trivs verkligen inte såhär men att byta linje hjälper inte jag vill gå musik om jag ska gå i skolan, hade jag bara haft musiklektionerna hade det vart okej men det blir för mycket jag klarar inte av de vad ska jag göra? Jag funderar på distans men de skulle aldrig funka... Hjälp!?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Claire!
    Du beskriver en situation som måste tas på stort allvar. Jag råder dig snarast möjligt uppsöka kurator och skolsköterska på din skola och berätta för dem hur du mår. De kan bedöma om du även måste uppsöka läkare på vårdcentralen eller om det är bättre att du träffar en skolpsykolog eller kanske både och.

    Ang. läsa på distans - så finns inte Estetiska programmet att läsa på distans. Distansskola http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium erbjuder begränsat antal utbildningar och Estetiska programmet finns inte bland dem.

    Din kommun /där du är folkbokförd/ har olika möjligheter - bl a att köpa utbildning på distans. Kanske behöver du läsa på deltid under en period eller vara sjukskriven helt under några veckor - det är bedömning som läkare och psykolog måste göra.

    De alternativ som finns är
    - att byta till IM; individuellt alternativ - byta program
    - att vara helt eller delvis sjukskriven under en period och fatta beslut om en mer permanent lösning senare
    - att låta läkare och psykolog bestämma vad som behöver göras.

    Du skriver att din mamma vet om din situation "lite grand" - men jag tycker du bör berätta hela sanningen för dina vårdnadshavare. De känner dig väl och kan komma med andra bra lösningar och förslag.

    Gå prata med kurator och sjuksköterska snarast, helst redan idag!

    Bästa hälsningar
    ANNA