m12345

    Hej! Jag har en kandidatexamen i HR och vill lägga till något, som en magister eller magister för att bredda mina kunskaper. Jag funderade på ekonomi eller finans av något slag och undrade om jag måste studera matte 3 först? Jag är öppen för att studera var som helst i Europa, om du har några rekommendationer av program och skolor?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Kika gärna vilken behörighet krävs för Magisterprogrammet i Finans vid Lunds universitet: "En kandidatexamen och minst 90 högskolepoäng i företags- och/eller nationalekonomi vari ingår en kurs i grundläggande mikroekonomi (som kan ingå i en kurs i grundläggande nationalekonomi), en fortsättningskurs i finans och en kurs i ekonometri eller statistik." -- Har du inom din kandidatexamen minst 90 högskolepoäng i företagsekonomi eller nationalekonomi? Om inte så är du obehörig ... Jag har svårt att tro att man med kandidat inom HR kan bli behörig till utbildningar i ekonomi på avancerad nivå, eftersom det är för lite studier i "ren ekonomi" eller "ren företagsekonomi" som ingår i HR-programmen (det är i alla fall min uppfattning).
    Hur utbildningar på avancerad nivå (magister-, masterprogram eller fristående kurser) gör sina antagningar i olika länder kan jag inte redogöra för. Det kan vara ganska olika i olika länder.
    I Sverige kan Ej obehöriga antas (till utbildningar på högskolor och universitet).
    Vad jag förstår av din fråga saknar du godkänt betyg i gymnasial kurs matematik 3. I Sverige är det mycket svårt att hitta någon utbildning i ekonomi på universitetsnivå som ej kräver matte 3-betyget (möjligtvis kan man hitta några få utbildningar inom marknadsföring som "nöjer sig" med matte 2, t.ex) men det är utbildningar på grundnivån, ej på avancerad nivå.
    Och hur det är i olika länder kan jag, som sagt, inte redogöra för - det finns väldigt många olika länder och ganska olika regler kan gälla i de länderna.
    Mitt råd är att du kontaktar den skolan i utlandet som du vill läsa på och frågar där. Du kan också läsa information på skolans egen webbplats/hemsida.
    Överväg läsa matematik 3b på komvux (du söker till komvux i den kommunen där du är folkbokförd); det är inte heller fel att läsa även matematik 4. Varje mattekurs på gymnasial nivå kan man på heltid läsa på fem veckor. Jag tänker här på att i fall du vill fördjupa dig inom ekonomiska ämnen, så är det bra att kunna mer matte (och detta även om det, formellt sett, ej skulle krävas att du har godkända betyg i högre mattekurser än matematik 2). Att komma in på en utbildning = att ta första steget; sedan ska man klara utbildningen och lyckas få godkända betyg och även skaffa sig bestående (djupa, varaktiga) kunskaper, i annat fall är det "inte så stor mening" att läsa utbildningen; och ekonomi bygger ju på matematik, det är därför man inför ekonomiutbildningar på universitetsnivå kräver minst E i matte 3b men helst ska man ha bättre mattekunskaper än så.
    Allmänt gäller: ämnet "Ekonomi" innefattar olika "inriktningar eller avdelningar", bland annat
    - Administration och förvaltning
    - Ekonomisk historia
    - Entreprenörskap
    - Finansiell ekonomi
    - Företagsekonomi
    - Handelsrätt
    - Industriell ekonomi och organisation
    - Internationell företagande
    - Ledarskap och organisation
    - Marknadsföring
    - Nationalekonomi
    - Personalarbete
    - Projektledning
    - Redovisning och finansiering.
    Du har kandidatexamen i HR, uppger du i din fråga. Vad ser du som målet i att läsa på avancerad nivå eller i att läsa ekonomi? Är du intresserad av "ekonomi", i så fall i vilken eller vilka "avdelningar inom ekonomi"? Vill du lättare få jobb inom HR? Eller har du ngt annat mål i sikte? - detta frågar jag för att ev.kunna ge dig ett bättre svar på din fråga.

    Studie- och yrkesvägledare
    • m12345 : Hej! Ja precis! Jag skulle gärna vilja ha enklare att få jobb och bli mer konkurrenskraftig för att kunna jobba internationellt senare. Om du har några tips på andra utbildningar som kan ge mig detta så tar jag gärna dessa. Jag har erfarenhet att jobba utanför Sverige inom HR men tycker fortfarande att det är svårt att få jobb i dagsläget.
    • Milla : Arbetsgivare känner till utbildningar i "det egna landet" oftast mycket bättre än utbildningar från andra länder och litar också på att utbildningarna inom det "egna landet" förbereder bättre eftersom de är inriktade på de krav och förhållanden som råder i just det landet. Därför rekommenderas det att helst skaffa sig högre utbildning i samma land där man sedan vill jobba (det blir i så fall lättare att få jobb). När du skriver "kunna jobba internationellt senare" vad tänker du på? Är det så att du vill jobba för internationella organisationer eller tänker du på att du vill kunna få jobb i ett annat land (utanför Sverige)? Om du vet i vilket land du helst vill jobba, är mitt råd att söker högre utbildning i just det landet. Om du funderar på att jobba för Internationella organisationer titta på annonserna om lediga jobb i de organisationerna för att se vilka utbildningskrav som ställs; du kan också kontakta personalavdelningar hos de arbetsgivare där du i framtiden vill jobba och fråga vilken utbildning de rekommenderar att du skaffar dig för att ha större chans att få jobb i just den organisationen.