Lema
    Hej!

    Jag tar studenten i sommar med fullständiga betyg från naturprogrammet. Jag funderar på att studera Allmän linje på folkhögskola för att på så vis kunna hamna i BF-kvoten som ofta kräver lägre hp-resultat. Är det möjligt att bli antagen trots min fullständiga gymnasieexamen? Går det att förkorta studietiden (som är minst 1år) för att kunna få ett studieomdöme?
    • : Tyvärr kommer man aldrig bli antagen i BF kvoten enligt studieomdöme tillsammans med HP att man jämför även den som gjorde högskoleprovet.
    • Anna :

      Man prövas i BF- urvalet och i HP-urvalet Separat, oberoende av varandra. I varje urvalsgruppen har man en ny chans.
      Men i vissa fall kan man behöva titta Även på HP-resultat, om det finns ett giltigt resultat. T.ex om flera sökande med samma omdöme konkurrerar om sista platsen i BF-gruppen så kan den platsen gå till sökanden som har högre HP-resultat.
      Därför rekommenderar vi att både göra sitt bästa när man studerar och försöka få så höga betyg eller omdömen som det går att få + även göra högskoleprovet så många ggr man orkar och hinner.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lema,
    varje folkhögskola gör sin egen antagning.
    Försök inte missa Ansökningsperioden, som t.ex kan vara t om 15 maj. Det kan vara olika ansökningsperioder på olika folkhögskolor. Du bör söka till Allmänna kurser på Gymnasial nivå.

    Att få ut Omdöme från en folkhögskola om Grundläggande behörighet på kortare tid än ett år - går inte. Normallt sett tar det tre år; men om man har goda förkunskaper, så kan det gå snabbare - som snabbast på ett läsår.

    Folkhögskolorna tar personer som redan har gymnasiekompetens, i Andra hand ("i mån av plats"); alltså, de som ej har läst på gymnasiet eller läst väldigt lite och ska läsa på en Allmän kurs på folkhögskolan, prioriteras. På så sätt går det inta att garantera att just du blir antagen.
    Sök till så många olika folkhögskolor du kan.
    Gör också Högskoleprovet så många ggr du hinner och orkar.
    Lycka till!
    ANNA