Niklas
    Hej!

    Jag har lite frågor kring examensarbete för högsskoleexamen, 120 HP. Har försökt hitta information på internet men är väldigt förvirrad vad som egentligen gäller.

    Jag har läst fristående kurser på distans, vissa kurser på campus. Mitt mål med mina studier är att ta ut en högskoleexamen (120 HP), med inriktning byggteknik.
    Kraven för detta är om jag förstått det rätt 120 HP varav 60 HP inom mitt ämne byggteknik samt ett självständigt arbete om 7,5 HP.

    Det jag har dålig koll på är just det här självständiga arbetet på 7,5 HP, vad exakt är det? Om jag förstått det rätt så är det samma sak som B-uppsats, men hur går egentligen en sådan till?

    Jag hittade lite information på internet om en student som inte skrivit en sådan B-uppsats utan istället läst kurser på "B-nivå" och kunnat ta ut en högskoleexamen. Funkar det?

    Jag har varit i kontakt med några studievägledare på olika lärosäten och fått svaret att jag kan utfärda en examen där jag läst min sista godkända kurs, och allt som återstår för mig nu är denna B-uppsats (eller B-kurs om det funkar?)
    Men jag har som sagt dålig koll, så skulle gärna ha lite info om vad egentligen B-uppsats är för något, och som nämnt, om det går lika bra att läsa B-kurser som alternativ?

    Mvh,
    Niklas

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Niklas,

    det bästa för dig är att återkomma till de studievägledare på de olika lärosätena och ställa din fråga direkt till dem. Du kan få olika svar från studievägledare på Olika lärosäten; detta pga den så kallade Akademinska friheten, dvs att varje högskola/universitet i Sverige kan "inom vissa ramar" bestämma rätt mycket själva, lokalt, på plats, på sin egna skola.
    Det är bra att du på egen hand undersöker "saken", men det du hittar kan gälla på en viss högskola/universitet, men inte på de andra lärosätena; även på samma lärosäte kan de lokala bestämmelserna ha ändrat "sedan dess".
    Alltså, den info om högskoleexamen, som du hittar på internet, behöver inte stämma idag, om det är en berättelse om någon som för ett tag sedan har tagit examen. Den info som du kan utgå ifrån är det som står på skolornas hemsidor som Den aktuella info, som gäller idag och framöver /inte i Nyhetsakrivet/.

    Jag vill råda dig att skriva kort och tydligt vilka kurser du redan har betyg i; vilka kurser du läser nu och ställa samma fråga HUR TAR JAG UT MIN EXAMEN? Finns det olika alternativ? - till alla de lärosäten där du kan tänka dig vilja ta ut din examen.
    Sedan jämför du deras svar och väljer det lärosäte som passar dig bäst.
    Hälsningar

    Daniel syv