Isabella
    Mitt mål är att jag ska komma in på läkarlinjen. Jag har inte tillräckligt bra betyg eller resultat på högskoleprov. Jag känner att jag kämpar i motvind. Jag börjar fundera på att söka utomlands, men jag är vilsen om hur jag ska gå tillväga. Har researchat efter bäst rankade läkarutbildningar, samt om hur ansökningsprocessen går till, men känner mig inte helt informerad. Skulle vara så himla tacksamt ifall jag kunde få lite vägledning och tips. Hälsningar, Isabella

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Isabella,
    tyvärr så kan vi på Fråga SYV ge endast mycket generell info som svar på din fråga. Detta pga vi själva inte förmedlar studier utomlands; vi kan inte garantera att du blir nöjd med våra råd angående var och hur du bör söka studier utomlands; vi kan inte heller garantera att efter genomförda studier blir möjligt att få svenskt läkarlegitimation.

    Allmänt gäller
    Det går att läsa till läkare på många olika universitet runt om i världen. Detaökerma kring hur ansökan går till, varierar mycket beroende på vilket land det är och vilken skola det handlar om.
    Pga att läkare är i Sverige ett legitimationsyrke vill jag i första hand rekommendera att söka utbildningar inom EU, eftersom det underlättar när man sedan ansöker om läkarlegitimation (med utländsk utbildning). Vi känner till att många svenskar väljer att läsa till läkare i Östeuropa. Anledningar är troligtvis följande: det är oftast billigare och även lättare att komma in där än i de västeuropeiska länderna. Bland de lärosätena som är populära bland svenska sökande som väljer söka studier i utlandet finns: det medicinska universitetet LSMU i Litauen samt Medical University of Gdansk och Wroclaw Medical University i Polen.

    Vidare kan vi - tyvärr - Endast hjälpa till med att hänvisa dig till att söka info på de hemsidorna som vi bedömer som pålitliga:
    euroguidance.eu/international-mobility
    studera.nu/studera-utomlands
    csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/utlandsstudier-med-studiemedel
    fragasyv.se/info/studera-utomlands.