Felicia
    Hej jag har haft drömar om att bli läkare som många andra men jag tror inte jag skulle komma in på läkarlinjen. Jag går nu i 8:an så jag kommer kuna höja min betyg men jag tror inte jag kommer vara tillräckligt bra för att komma in så min fråga till er är om det är enklare att komma in om jag pluggar i ett annat land? Om det är enklare att jag går på gymnasie där eller om jag går på ett gymnasium i Sverige och söker till Läkar universitet i ett annat land? Vad är lättast?
    • : Hej, går i nian nu och funderar att gå läkarlinjen senare. Vill också läsa utomlands men för det första är det extremt dyrt att plugga utomlands eftersom att du måste betala för ALLT. Här i Sverige är ju nästan all utbildning gratis. Är svenska ditt modersmål? Isåfall rekommenderar jag dig att läsa i Sverige eftersom att då finns det större chans att göra bättre ifrån sig annars så måste du plugga extremt mycket för att bara förstå vad det står - du måste även klara av att återberätta på ett HELT annat språk.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Felicia,

    Om vi börjar från...  "slutet" :) dvs att få jobba som Läkare! Vill du jobba i Sverige eller i ett annat land? Det är ganska viktigt att veta.

    Det är nämligen bättre att gå läkarutbildning i det landet man vill arbeta som läkare. Och det är bättre att gå gymnasial utbildning i det landet man vill läsa till läkare.

    Jag kommer att utöka mitt svar till dig inom kort.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    Inom populära yrken som t.ex Iäkare uppstår det konkurrens om utbiIdningsplatser. Konkurrera kan man med betyg och med resultatet av Högskoleprovet. Sedan finns det också ibland att söka till Alternativt urval>>, som t.ex Karolinska Institutet brukar ha. Men det är frivilligt för högskolor/universitet ha "alternativt urval" och det vi därför inte om ngt. annat sätt än på betyg & på högskolprovet>> kommer att finnas...

    Dina intressen och yrkesval kan också ändras "på vägen". Det kan hända att du om ett par år kommer på att du vill bli Hälsoutveckare>>, Musikterapeut>> eller Perfusionist>>

    Om du även mot slutet av gymnasiet är fast beslutet av att bli läkare, kan du komma in genom resultatet av högskoleprovet (om man är duktig, borde man få högt på HP, är tanken).

    I Sverige är Läkare ett av de så kallade legitimationsyrken>> men så behöver det inte vara i andra länder. Varje land kan sjäva bestämma "hur de vill ha sina läkare"... :)

    Att man i Sverige behöver legitimation, gör att läkare med utländsk utbildning kan inte bara räkna med att få jobba som läkare i Sverige. Socialstyrelsen tittar på deras utbildning och kan bestämma att de behöver komplettera på olika sätt - med kurser och/eller med praktik. Hur mycket man behöver komplettera, vet man först när man fick beslut från Socialstyrelsen. Det är alltid en viss "risk" att gå utbildning utomlands om det handlar om ett legitimationsyrke.

    Ett annat "problem" är att du kan inte utomlands läsa med undervisningsspråk Svenska, man läser ofta på engelska, som inte är modersmål för dig, och det är därför svårare att läsa. Det är kanske lättare att komma in utomlands, men svårare att läsa och sedan uppstår det fördröjningar och problem när man ansöker om legitimationen i Sverige.

    Vill man läsa på eftergymnasial nivå utomlands, rekommenderar vi i första hand IB-programmet. Studier på IB är svårare än på Naturvetenskapsprogrammet och det av 2 anledningar: undervisningsspråk Engelska + att man läser tuffare kurser än på NA, bl a matte på IB är mer omfattande och svårare än på NA.

    Å andra sidan, finns det fördelar med IB och också det på flera sätt: undervisningsspråk engelska förbereder för studier på engelska i framtiden; tuffare kurser förbereder också till svårare studier + personal (bl a SYV) på IB kan hjälpa till med ansökan till utländska universitet.

    Du har fortfarande mycket tid kvar innan du ska väIja till gymnasiet. Det är bra att du är ute i god tid.

    Men just nu tycker jag att du kan kika på många olika yrken på www.framtid.se och se m du eventuellt kan "bredda dig" lite och inte endast sikta på Läkare, utan att du kan tänka även på andra alternativ, andra yrken. T.ex om du vill jobba med att ta fram nya läkemedel, kanske yrken som Kemist>> eller BMA>> kan bli av intresse för dig!

    Läs så mycket matte du kan. För repetition och självstudier rekommenderar vi www.matteboken.se

    Om det är så att du vet att du vill jobba inom Vården (förhoppningsvis kan du bli Läkare, men annars med ngt. annat med inom Hälsa- och sjukvård) - då är det kanske bäst att gå VO-programmet>> VO ger stor valmöjlighet och många dörrar öppnas: t.ex kan man jobba ett år efter gymnasiet och komplettera på komvux sen. Man kan bli Specialistundersköterska, Tandsköterska eller Medicinsk sekreterare på en yrkeshögskola. Man kan på VO bli behörig till Sjuksköterskeprogrammet, och direkt efter gymnasiet komma in på utbildning till Sjuksköterska, och senare utbilda sig till Specialistsjuksköterska eller till Barnmorska, t.ex...många olika möjligheter öppnas via VO. Och det är ingenting som säger att man ej kan bli läkare efter VO. Under studier på VO ingår det minst 15 veckor praktik och man får testa jobba inom vården och se om det verkligen passar dig. Om man läser som lärling>>, är man på arbetsplatsen ganska mycket och dessutom har rätt till lärlingsersättning (man får nästan dubbla sin "inkomst" under gymnasietiden) + att man kan få sommarjobb och extrajobb redan på gymnasiet. På så sätt skaffar man sig arbetslivserfarenhet + inkomst. Och läkare kan man fortfarande bli... sen. :)

    • : Jag vill främst bli läkare i Sverige men jag vill kunna jobba internationellt.... jag har hört många som säger att det är enklare att bli läkare utomlands så jag undrar hur ni ser på det!:)
    • : Det känns som om jag går natur i Sverige kommer jag aldrig få A ialla ämenen och jag kommer vara tvungen att gå på konvux för att höja ALLT. OCh sen när jag söker in till läkarlinjen kommer jag inte komma in och så kommer det bli en ond cirkel att jag söker om o om igen och aldrig kommer in....
    • : ämnena*
    • Mikael : Jo, det kan tyvärr bIi så. :( Kika även på andra yrken inom medicin, det finns många - www.framtid.se ! jag skriver nu ett utökat svar tiII dig.
    • : Tack ditt svar hjälpte! Men är det inte fortfarande väldigt svårt att komma in på en högskola? Måste man ha jätte höga betyg? och vilken inriktning på högskolan/universitet blir det då?
    • Mikael : På högskolenivå finns det tusentals Olika utbildningar och vissa av dem är svårare att komma in på; andra är Iättare att komma in på. Börja med att titta på olika yrken - kanske i första hand inom område HäIsa & sjukvård: http://www.framtid.se/yrken/halsa-sjukvard
    • Anna : Betygen avspeglar Kunskaper och man behöver bra (djupa, stabila) kunskaper i många ämnen för att 1) komma in på högskola och 2) klara av studier på högskola och 3) klara av att få jobb efter högskola och 4) klara av att utföra sitt jobb också! :) Att KOMMA IN på Högskola är bara början. Alla som kommer in blir tyvärr inte färdiga med sina utbildningar. Folk hoppar av eller blir utskrivna från utbildningar pga de inte klarar av studierna, det är för vissa personer för svårt. Men man kan bara göra sitt bästa! Och högskola är inte för alla. Det finns även andra möjligheter - söka jobb direkt efter gymnasiet, läsa på yrkeshögskola, på folkhögskola, bedriva självstudier, starta eget företag mm.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Felicia,

    om du är intresserad av vård och omsorg, att jobba mer människors hälsa - då är Vård- och omsorgsprogrammet ett mycket bra val. Det är inte alls omöjligt att på sikt bli även läkare efter vård- och omsorgsprogrammet. Men du kommer också att ha många andra alternativ - både på kort och på lång sikt.

    Jag tycker du kan boka en "prova-på dag" både på Naturvetenskapsprogrammet & på Vård- och omsorgsprogrammet och sedan kan du jämföra hur det kändes att gå på de två programmen.

    Som tur är, så finns det många andra spännande yrken inom hälsa- och sjukvård, än bara läkare. Man kan bli dietist, audionom, fysioterapeut eller specialistsjuksköterska alternativt röntgensjuksköterska eller skolsköterska, bara för att ta några exempel.

    Alla som vill bli läkare, blir tyvärr inte det. Jag vet inte om just du kan bli läkare. Det är mycket möjligt att du kan bli det. Vägen är dock mycket lång och man måste vara duktig, målmedveten, ha tålamod och vara envis men även realistisk: om det visar sig att det inte går så bra på vägen mot läkaryrket är det bra att kunna tänka om och välja en annan väg och ett annat yrke.

    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig!

    ANNA

    • : terminen i 9:an?
    • : Kan jag gå på en prova på dag nu i 8:an eller är det bäst att göra det på höstterminen i 9:an?
    • : **
    • Anna : Du kan kanske gå på prova-på dag i 8-an också... men utbiIdningsutbud på gymnasieskoIorna kan också ändras, och det är inte helt säkert att samma program/inriktningar ska erbjudas på samma gymnasieskoIa även med start hösten 2018.
    Läs alla kommentarer