K
    Hej

    Jag har en fråga angående studier utomlands. Det är så att man betalar många avgifter för anmälan, årsavgifter och mycket annat till en utbildning i universitet utomlands. Vem betalar dessa avgifter egentligen? Är det CSN? Fråga gäller inte bostad och liknande då CSN betalar varje månad för dessa.

    Tack
    • Jelena : CSN betalar inte för "vilka som helst" studier utomlands. CSN utreder om de ska betala eller inte. Det är många studier utomlands, som CSN ej betalar ngt. för, alls. Då får man antingen hitta "egna medel" eller avstå från att studera.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej K,

    det finns ej någon automatisk rätt att få ersättning för studier utomlands (avgifter mm). Det löses "från fall till fall"; i grunden är det ditt eget ansvar att fixa det; och har man inte råd - så kanske man jobbar först och sparar pengar och söker studier sen; eller inte studerar just på de utbildningar där man inte har råd att betala avgifter.
    Du kan också fråga på den skolan utomlands, där du vill studera, om de har några tips att ge (många skolor erbjuder möjlighet - eller förmedlar möjlighet att låna pengar med förmånliga villkor: så att man betalar tillbaka sen).
    Du kan också söka stipendier, försöka låna pengar av vänner och familj eller spara pengar så att det sedan räcker till de studier som du vill åta dig.

    Hänvisning/lästips: csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/utlandsstudier - läs där och du kan också kontakta CSN med din fråga.

    Bästa hälsningar
    ANNA