Anton
    Hej,

    En bekant till mig studerar på heltid på en femårig eftergymnasial utbildning.
    Han har tidigare även läst fristående kurser på motsvarande c:a två år.
    Han har c:a tre terminer kvar av sin utbildning, men endast rätt till studiemedel på eftergymnasial nivå i ytterligare c:a en termin (20 veckor).

    Personen i fråga sa att han hade börjat läsa kurser på komvux parallellt med sina studier för att på så sätt få studiemedel för gymnasial utbildning, istället för studiemedel för eftergymnasial utbildning. På så sätt kan han få studiemedel under resterande tre terminer av sin utbildning.

    Själv har jag tillräckligt med outnyttjade veckor kvar med studiemedel för högskolestudier och tycker dessutom att tillvägagångssättet är högst tveksamt ur ett moraliskt perspektiv.

    Jag vet dock att detta inte är helt ovanligt, om än kanske inte heller vanligt förekommande.

    Min fråga handlar egentligen om en specifik sak som personen i fråga sa.

    Personen i fråga påstod att han bl.a. läste matte 1b, 2b, mm och att han fick studiemedel för dessa kurser m.fl. Detta trots att han har läst matte 1c, 2c, 3c, 4 och 5 på gymnasiet och dessutom har A i betyg i samtliga av dessa kurser.

    Jag skulle vilja veta om detta verkligen är möjligt, eller om personen i fråga helt enkelt talar osanning.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anton,

    jag förstår din fråga, känner till det upplägget du skriver om och i mångt och mycket håller med dig. Om din bekant talar sanning eller inte - kan inte jag svara på, men att en sådan situation är I PRINCIP möjlig; dock låter det otroligt att komvux tog in honom på kurser, motsvarande de kurser i vilka han redan har A-betyg.

    CSN beviljar studiemedel, oavsett vilka kurser det är man läser, om man uppfyller vissa principer:
    - man ska ha PRINCIPIELL RÄTT TILL SVENSKT STUDIESTÖD (vilket alla svenska medborgare har);
    - man ska ha veckor av studiemedel kvar att ta av;
    - man ska läsa på minst halvtid för att ha rätt till halva studiemedel
    Och
    - man ska uppvisa godkända studieresultat under sina studier.

    Det som förvånar mig i detta fallet är att komvux tog in på just de kurser som du nämner i din fråga. Annars så brukar man läsa Nya kurser, som man tidigare inte har läst (på komvux). Men det är mycket svårt och många ggr skadligt för hälsan att läsa så mycket - dubbelt upp.
    Dock har jag inte ngt. förslag på hur man ska finansiera de sista terminerna på högskoleutbildningen... jobba samtidigt som man studerar kan vara en lösning (om man kan få ett jobb och klara av både studier och jobb samtidigt); men annars är det svårt att hitta någon lösning.

    Mvh

    ANNA