Delbar

    Hej! Jag slutar 9:an snart och ska göra snart min slutliga val inför gymnasiet. Jag vet inte om jag ska välja ekonomiprogrammet eller handelsprogrammet. Jag vill jobba i receptionen i banken i framtiden. För att jag vet inte om jag kommer att klara Ek jag har inte jätte lätt för matte och engelska. Jag har hört att i 2:an i Ek om du är inte med på lektionerna kommer du ha det svårt och jag vill inte välja ett program som jag kommer sen att ångra eller att jag inte klarar det. Vad tycker ni? Vad ska man göra efter Ha, om man vill jobba i receptionen i banken? Tycker ni att man ska välja ett program man vet att man kan klara av?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du är osäker om du kommer klara av studier på ekonomiprogrammet, fråga gärna dina lärare - de känner både dig och kraven i de gymnasiala kurserna.
    Att få jobb som receptionist kan man - teoretiskt sett  - efter vilken gymnasieprogram som helst.
    Att du har ett så specifikt önskemål om framtida yrke: "Receptionist på banken" är både bra och dåligt, kan man säga. Bra - för att du vet vad du vill, och "dåligt" för att de jobben är inte så många och blir allt färre när bankerna stänger de fysiska kontoren och finns i stället i allt större utsträckning på webben. När bankkontoren blir färre, blir det ännu färre jobb som receptionist på banken och det är också mycket stor konkurrens om de jobben pga man kan med "vilken tidigare utbildning som helst" jobba på den positionen.
    Om du är tveksam till att du skulle klara av studier på ekonomiprogrammet, är i så fall handels- och admin.programmet ett bra alternativ.
        Hänvisningar/lästips:
    gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/HA
    gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/EK
    framtid.se/yrke/banktjansteman
    framtid.se/yrke/receptionist
    inhouse.se/jobb/receptionist-sokes-till-valkand-bank