Erika

    Hej, Min dröm är att bli tandläkare men det ligger på ca 20 poäng. Problemet är att jag endast kommer att få ca 17 vilket är extremt lite för tandläkarprogrammet. Kan jag söka programmet ändå eller måste man ha minst 20? Tänker om det är samma med gymnasium val att man hamnar i reserv? Är jätte kluven och vet inte vad jag ska göra eftersom att min dröm är inprincip förstörd. Jag vet om HP provet men det känns inte som att jag har en stor chans där, vill verkligen söka in med mina gymnasium betyg. :(

    • SYV-besökare :

      Jag rekommenderar att du satsar på ett yrke som du tycker är intressant och roligt. Hygienist och tandtekniker är helt olika yrken. Allt gott!

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Erika, alla kan söka, ingen kan förbjuda dig att söka och Ja, om du är behörig till tandläkarprogrammet, kommer du att ställas i RESERV, men sedan kommer du inte in från RESERV. Du kommer ha så "högt reservnummer" -alltså det kommer finnas väldigt många innan dig i Reservkön, att du inte kommer få plats.
    Rekommenderar att du gör Högskoleprovet, för att det finns inga nackdelar i att göra HP, förutom att du betalar anmälningsavgift på 450 kr och spenderar en hel dag på att göra HP. Det är en bra erfarenhet att göra HP. Men det är frivilligt... så om du inte vill, kan ingen tvinga dig.
    Med det meritvärde som du uppger i din fråga, kommer du inte in på svenska tandläkarutbildningar, det är jag tyvärr säker på. Men du får givetvis söka. Finns inga förbud mot att söka.

    Kika gärna på andra tandvårdsyrken:
    Tandhygienist
    Tandtekniker
    Tandsköterska

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för svaret. Har tänkt på andra tandvårdsyrken men vilka av dessa 3 tjänar mest? Vilken är bäst att läsa om man vill tjäna bra och de är lite konkurrens inom yrket?? Har tänkt på tandtekniker. Det står att de tjänar 30000 + på en sida och på en annan sida står det ca 21000 . Så vad stämmer?
    • Julia : Det är extremt svårt att ge pålitliga uppgifter om vad du - om 3,5 år ska kunna tjäna. utbildningar till tandhygienist och tandtekniker är 3-åriga. Situationen på arbetsmarknaden förändras; sedan är det också Individuell lönesättning (ofta) och då beror det även på om du kommer vara medlem i fackföreningen och hur duktig du är på att förhandla om din lön. I Stockholm brukar löner vara högre, men det är också dyrare att leva och bo. I mindre städer bruka löner vara lägre, men det är också billigare att leva och bo. Ingångslöner är givetvis lägre, och sedan får man lönehöjningar ... Omöjligt alltså att ge exakt svar på om just du skulle kunna tjäna mer som tandtekniker eller som tandhygienist. Löner för de 2 yrken är "jämförbara" (alltså i princip är det samma lönenivåer, inga stora skillnader) - därför tycker jag du ska gå på vad du mest är intresserad av: läs på om yrken och utbildningar; du kan också söka båda de programmen men du måste prioritera - vilket program du söker i första hand.
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    Jag vill råda dit att titta även på yrket Tandsköterska. Tandsköterskor har något lägre lön, men deras utbildning är också dubbelt så kort, jämfört med tandtekniker & tandhygienister. Till tandsköterska läser man inom yrkeshögskola, utb.är ca 1,5 år, ca 3 terminer (lite längre än exakt tre terminer...).
    Om man tänker på att tandsköterska börjar jobba efter 1,5 år på utbildningen och tandtekniker och tandhygienister läser ännu 1,5 år... och under tiden så lånar de pengar (lånedel av studiemedel) samtidigt som tandsköterska redan får lön - så kanske skillnaden på lång sikt ej blir så stor.
    mvh
    L.

    Liselotte