Linnea
    Hej!

    Jag har nu sökt till komvux för att läsa upp mitt F i spanska 2 till ett högre betyg. Målet är att söka till någon/några universitetsutbildningar VT 25 eller HT 25. Jag läste samhällsvetenskapsprogrammet på gymnasiet där jag samlade ihop 15.10 poäng totalt. Därmed är det viktigt för mig att läsa upp mitt sista F jag har från gymnasiet för att höja mina chanser att komma in på en utbildning. Efter jag har pluggat spanska 2 så har jag planerat att läsa spanska 3 och sen spanska 4 för att samla ihop meritpoäng då båda är meritkurser. Kan man göra så? Jag har läst engelska 7 och matematik 2 som också är meritkurser. Jag resonerar så här att matematik 2 är ofta en grundläggande behörighet för många utbildningar (därmed kan inte räknas med som meritpoäng) och jag vet inte vilken utbildning jag ska söka än till VT 25/HT 25. Därför är det viktigt att jag läser meritkurser som moderna språk 3 och 4 som jag kan sen använda med min engelska 7, dvs max meritpoäng (2.5). Så om jag pluggar spanska 2,3,4 och lyckas få ett högt betyg i spanska 2 och få minst ett E i spanska 3 + 4, kan jag därmed höja mina poäng från 15.10 till ca 18.04. Har jag tänkt rätt angående detta? För mig är det väldigt viktigt att jag läser meritkurser/kurser som jag klarar av, matematik 3,4,5 är inte något jag kan klara av. Spanska 2 är mitt sista F också, man kan göra prövningar och högskoleprovet men tror inte det är jätte aktuellt för mig just nu.

    Visst går det att läsa spanska 3 och 4 som meritkurser för att få 1.5 merit poäng?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du får godkända betyg i moderna språk 3 och 4 (t.ex i Spanska 3 och 4) då kommer du till de utbildningar som ej kräver, för särskild behörighet, mod.språk 3 få + 0.5 meritpoäng för mod.språk 3 och + 1.0 för mod.språk 4 men de betygen kommer även räknas in i ditt snittbetyg (jämförelsetal) och på så sätt kan det totala höjningen av ditt meritvärde bli högre eller lägre; ju högre betygen även i kurser som ger meritpoäng, ju högre(större) höjningen blir av ditt meritvärde.
    Exempel: vi säger att en elev har alla C-betygen i sitt examensbevis. Hen har med det snittbetyg/jämförelsetal på 15.0. Hen får E i spanska 3 och 4. Inräknande av E spanska 3 och 4 kommer medföra sänkning av snittbetyget och det nya snittbetyget blir cirka 14.6 men sedan läggs också + 1.5 som meritpoäng; meritvärde blir med det cirka 16.1. Men om man i samma situation fått A i både spanska 3 och 4, då skulle det nya meritvärdet bli cirka 16.9. Skillnad mellan E och A betygen för en 100poängskurs är cirka plus-minus 0.4. Så, det spelar stor roll hur höga betyg man får även i kurser som ger meritpoäng.
    Försök få så höga betyg du kan i alla kurser du läser!
    Titta också på många olika alternativ! Tänk på att eftergymnasiala utbildningar finns inte endast inom högskola-universitet men även i andra skolformer, t.ex inom Yrkeshögskola, se www.yhguiden.se
    Du får gärna kika på några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    nordiska-textilakademin/business-representative-in-textile-and-fashion
    centrum-for-vuxenutbildning/ridlarare
    larcentra-hudiksvall/behandlingspedagog
    campus-skelleftea/stodpedagog
    xenter-yrkeshogskola/trafiklarare
    gtv-gamleby/tv-produktionsspecialist
    kompetensutvecklingsinstitutet/stodpedagog
    vårdyrkeshogskolan/handledare-inom-lss-och-socialpsykiatri
    tcc-sverige-ab/lokforare
    arena-yrkeshogskola/tandskoterska
    sih-stockholms-internationella-handelsskola/internationell-inkopare
    affarshogskolan/digital-marknadskommunikatör
    salj-marknadshogskolan/digital-marknadsforare
    hermods-yrkeshogskola/tradgardsmastare-inriktning-arbetsledning
    affarshogskolan/b2b-saljare
    tec-travel-educational-center/management-inom-hotell-och-besoksnaring
    affarshogskolan/inkoepare-upphandlare
    kyh/handlaggare-byggnadsnamnd
    hermods-yrkeshogskola/skogsplanerare
    teknikhogskolan/green-logistics-management
    affarshogskolan/facility-management
    hermods-yrkeshogskola/account-manager-hallbar-forsaljning

    Studie- och yrkesvägledare