Alice
    Jag ska söka Gymnasium till våren och funderar på att gå antingen Teknik (antingen samhällsbyggande och miljö eller Design-och produktutveckling) eller Naturvetenskap med inriktning naturvetenskap och samhälle. För mig är det ganska viktigt att jag kan fortsätta läsa Franska i gymnasiet, men som det ser ut så ingår det inte i Teknik, men det ingår i Natur. Problemet är bara att man måste läsa Biologi och Kemi på Natur som jag har förstått det, och det är inte mina varken favorit eller starkaste ämnen. Så vad ska jag göra? Kan man välja till språk på vissa skolor även om man går Teknik, eller hur funkar det?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det är inte förbjudet att på teknikprogrammet välja moderna språk men om det kommer passa in i ditt schemat, är omöjligt att veta på förhand. Större chans att läsa moderna språk är det om det på samma skola erbjuds program där moderna språk är obligatoriska; då finns det i alla fall språklärare på skolan ...

    Studie- och yrkesvägledare