Xingyi

    Jag blev inte antagen i något av mina val efter den sen ansökning, har inte F i nån ämnne(så jag får inte gå på IMUPPF heller). Men jag hade reservplats 3 och 4 på många gymnasium. Vad ska jag göra??

    • : Du kan komma in från Reserv! Vi håller tummarna för det! Men prata också med ditt antagningskansli. Har du kontaktuppgifter till ditt gymnasieantagningskansli? På Utbildningsförvaltningen i din kommun kan du få reda på vem den "jourhavande Studie- och yrkesvägledare" i din kommun är just nu (det är ofta olika under olika veckor på sommaren) & prata med den personen också. Du bör kunna välja bland de tomma/lediga platser som finns.
    • : Har du deras nummer? Jag kunde inte hitta den.
    • : Jag bor i täby
    • : Jag pratade med en studiesvägledare innan sen ansökan, hon sa att jag skulle hitta tomma platser och gör en sen ansökan. Men jag hade inte pratat med gymnasieantagningskansli
    • Anna : Epost till Gymnasieantagningen i Stockholms län är: [email protected] och tel.nr 08-58 00 80 00.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    om du bor i Täby, är ditt Antagningskansli >>/gymnasieantagningen-stockholms-lan/

    Du kan t.ex skicka Epost till ditt antagningskansli nu på en gång, se epostadress nedan:

    Om du har godkända betyg i alla ämnen från grundskolan, är du behörig till alla Nationella gymnasieprogram; men om ditt meritvärde är (kanske) lite för lågt, kan det hända att du ej kommer in på ngt. av de program/skolor som du önskade komma in i din ansökan.
    I sådana fall kan du antingen hoppas att komma in från Reserv, eller be personal på antagningskansliet att visa dig var de tomma (lediga) platser finns. Om det står tomma platser, spelar det ingen roll om man har högt eller lågt meritvärde (antal betygspoäng) för alla BEHÖRIGA sökande kommer i så fall in.

    • : kan jag behålla mina Reserv efter jag kommer in på den gymnasium som hade tomma platser?
    • Anna : Ja, det borde du få göra! För säkerhets skull kontrollera med personal på ditt Antagningskansli. Varje gymnasieantagningskansli gör "lite som de själva vill". Allt som oftast står man i Reserv till alla alternativ som man är behörig till, om man ej har själv sagt att man ej vill stå som Reserv (gäller dock de alternativ som är HÖGRE prioriterade än det alternativet där man är ANTAGEN). Det beror, alltså, på om antagningskansliet lägger in ditt Nya alternativ (till en tom/ledig plats) som val.nr1 - och du blir antagen där, då "struks" du från från de lägre prioriterade alternativen; be därför att de lägger in ditt nya alternativ som SISTA, lägst ner i din ansökan, Efter alla de andra där du vill stå som Reserv och PÅPEKA SÄRSKILT för antagningskansliet att du vill fortsätta stå som Reserv. Lycka till!
    • : jag skickade email till de på grund av jag är utomlands just nu. Men om jag kommer in på en program som jag inte riktig ville , kan jag går om år1 och söka in till den program som jag vill nästa år?
    • Anna : Du kan söka på nytt till hösten 2018, ja. Du söker i så fall med de betyg du fick på grundskolan. Men det är bra att studera (även om du studerar inte exakt det som du i första hand vill studera). Därför rekommenderar vi att ta en studieplats, den bästpassande studieplats av dem som erbjuds. Sedan kan du under nästa år söka om...
    • : Ok~ Tack för hjälp (≧∇≦)ノ
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer