Hej,
    inriktningen Teknikvetenskap är Matematik 4 en obligatorisk kurs. Om man vet att man behöver läsa den kursen och är rädd att man kanske inte ska få läsa den som valbar kurs på andra inriktningar på TE, rekommenderar vi välja inriktning Teknikvetenskap.
    Annars så är det ofta möjligt att läsa matematik 4 (och även fysik2) som valbara kurser på de inriktningar på TE där de kurserna inte är obligatoriska (och det alla de andra inriktningar, förutom inriktningen Teknikvetenskap).
    Andra möjligheter: komplettera efter gymnasiet, vilket man kan göra genom studier på komvux, på folkhögskolorna, självstudier/prövningar och även på ett naturvetenskapligt basår på högskolenivå.

    Hur man tänkte när man inte lagt matte 4 som en obligatorisk kurs i alla inriktningar på TE, kan jag inte redogöra för. Men det kan finnas högskoleutbildningar inom område "teknik" som "nöjer sig" med mindre matte än matte 4, t.ex kan det krävas Matematik 3c.
    Efter teknikprogrammet kan man också söka till yrkeshögskoleutbildningar och de brukar sällan kräva mer matte, än matte 2 (men det är bra att ha läst mer matte, än endast det som krävs för behörighet).

    Några exempel på yh-utbildningar inom område "teknik"
    yhguiden.se/utbildning/traeteknikerutbildning-i-hammaroe-ab/tratekniker
    hermods-yrkeshogskola/technical-account-manager-hermods-goteborg
    frans-schartaus-handelsinstitut/teater-event-scentekniker-frans-stockholm
    fastighetsakademin/teknisk-forvaltare-fastighetsakademin-goteborg
    utbildning/teknikhogskolan/ljud-och-musikproducent
    utbildning/teknikhogskolan/javautvecklare-goeteborg
    teknikhogskolan/data-center-technician-engineer-plus-eskilstuna
    teknikhogskolan/cad-ingenjor-processindustri-plus-gbg
    teknikhogskolan/automationsingenjor-robotik-teknikhogskolan-jonkoping
    utbildning/teknikhogskolan/automationsingenjor-linkoeping
    yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/teknikinformatoer