Tilia
    Hej!
    Jag har äntligen hittar en utbildning som verkar lockande men för att komma in på den behöver jag läsa upp några mattekurser. Jag har läst matte 1b om jag minns rätt och förkunskapskraven behöver jag matte 3b eller 3c. Min fråga är alltså, stämmer det att jag måste läsa matte 1c, matte 2abc och matte 3abc?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Nej, det stämmer inte. Du behöver endast få godkänt betyg i matematik 3b eller i i 3c.
    Om du nu har godkänt betyg i matematik 1b, råder jag dig på komvux söka matematik 2b; du kan samtidigt söka till några olika folkhögskolor; du kan också samtidigt även bedriva självstudier. För självstudier rekommenderar jag www.matteboken.se

    Om du skaffar dig kunskaper genom självstudier så pass att du tror du kan klara prövning i matte 3, kan du direkt anmäla dig till PRÖVNING i matte 3b eller i 3c.
    Dock är det svårt att klara prövningen om man inte med lärarledd undervisning läst kurser.

    Min rekommendation är att du på komvux söker läsa matte 2b och sedan 3b.

    Hälsningar

    Peter syv