Nadi
    Hej! Just nu läser jag tekniskt/naturvetenskapligt basår. Jag är orolig att jag kommer få underkänt i Matte 4, så hur ska jag lösa det om jag inte klarar omtentorna? Kan jag tenta av matte 4? Hur går man tillväga då? Jag vill söka in till Civ.ing till hösten och behöver därför godkänt innan antagningsprocessen börjar. Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Nadi,
    sista dag för komplettering är 21 juni 2018 - när man söker högskoleutbildningar med start hösten 2018 i Sverige. Det borde vara det datumet som är sista dagen för dig att kunna bekräfta att du är behörig, inkl. godkänt betyg i matematik 4.
    Du kan och Bör göra ansökan innan 16 april 2018, som är sista dag för att göra ansökan till högskola/universitet men komplettera sin ansökan kan man sedan t o m 21 juni.

    Om du kan eller inte skaffa dig godkänt betyg i matematik 4, kan inte vi här på fråga syv veta. Det är upp till dig och mellan dig och din utbildning att komma överens - om du kan tenta om eller vad du kan göra för att kunna få godkänt betyg i matematik 4. Hur många omtentor och när du kan göra - måste du få svar från de utbildningsansvariga på din utbildning.
    Du kan också försöka hitta om du kan göra prövning i matte 4, helt utanför din utbildning.

    Bästa hälsningar och lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej igen! jag syftade då på prövning utanför min utbildning. Hur går man tillväga då? har tex hermods något sånt
    • Julia : Prövning får man göra "var som helst" - i vilken kommun som helst, oavsett vilken svensk kommun man är folkbokförd i. Och bl a pga det är ok att göra prövningar i alla svenska städer - så är det jättesvårt att hitta var man kan anmäla sig. Prövningsavgift på 450 kr. är en överkomlig summa för väldigt många. Göra prövningar är mycket populärt. Samtidigt råder det tyvärr lärarbrist. Du får kika överallt i hela Sverige - om du hittar var du kan anmäla dig till en prövning.