Morgan
    Hej!

    Jag kanske kommer låta raljerande och osammanhängande men då får det vara så då jag jobbar nattskiftet och klockan är 04.07 söndag morgon. Ber dock om ursäkt i förväg...

    Jag tycker det är svårt att få grepp på hur arbetsmarknaden ser ut för högre yrken med mycket matematik. Jag är intresserad av att läsa kandidat i matematik eller statistiker eller kemist eller ingenjör eller... eller... egentligen vilken naturvetenskaplig inriktning som helst (förutom data) och så långt är väl allt okej. "Man" säger att det är högavlönat och gott om arbetsmöjligheter, men här kommer kruxet; Jag har ingen som helst avsikt att bo i någon storstad längre än studietiden. Och med storstad tänker jag mig städer med över 100000 invånare, siffra tagen nästintill ur luften.

    Så frågan lär väl egentligen lyda: Vilka yrken på landsbygden och i obygden är lämpliga för högre matematiska studier?

    Det brukar stå skrivet på utbildningssidorna att en exempelvis matematikerutbildning kan leda till jobb i alla möjliga yrken däribland skogsbruk osv. (Frågan är ju dock vilket belägg det finns där, och om de tre-fyra matematiker som håller på med det verkligen vill ha en till konkurrent.) Jag hoppas verkligen på att det går ihop på något sätt. Men jag har svårt att se hur det skulle göra det. Mitt mardrömsscenario är att sitta bland en hög självupptagna yuppiesöner och "syssla med data" och det känns som att det är en överhängande risk om man skulle läsa exempelvis matematiker.

    Jag tänker också att produktionsindustrin skulle behöva allehanda folk med lite teori under bältet. Kemiindustri? Gruvindustrin? Pappersindustrin? Vilka mer finns det egentligen på obygden? Känns som att allt det skrivs om är bolag byggda på riskkapital och har kontor på söder i Stockholm där man säljer grejer som egentligen inte finns. Vart tog alla 50talsjobb vägen? Där någon gubbe kunde ha en skinninbunden "ingenjörshandbok" i bokhyllan och räkna och fixa med grejer.. Om man vill ha ett sånt vad ska man läsa?

    Jag är ledsen för allt detta svammel men jag skulle verkligen uppskatta om ni kunde komma med någon synpunkt eller helst av allt med en riktig snilleblixt och lösa alla dessa grubblerier.

    Nu ska jag återgå till mitt liv som sketen fabriksarbetare, spotta mig i nävarna och fortsätta producera plast.

    Tack och hej.

    Morgan

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Morgan,
    jag förstår din fråga och det är inte alls någon "konstig fråga" men som är rätt svår att svara på. Man kan säkert hitta var det idag finns folk som jobbar med det som du vill jobba med, men det vet man inte hur det blir om 3 eller 5 år. Det tar tre år att utbilda sig på ett kandidatprogram i matematik eller på högskoleingenjörsprogrammet; det tar fem år att utbilda sig på master-nivå eller till civilingenjör. Och du är ännu inte inne på någon utbildning, om jag förstår dig rätt; så vi pratar om 4-6 år framåt i tiden... yrken och industrier "försvinner" (helt eller flyttas från Sverige eller minskar/krymper så pass att inga nya medarbetare får anställning...), därför kan vi inte ge några garantier.
    Jag vill givetvis hjälpa dig och vi kommer att ställa din fråga till olika sakkunniga och hoppas på några riktigt bra svar! I så fall återkommer vi till dig snarast!
    *****
    Mitt tips här och nu blir att du tittar på Yrkeshögskoleutbildningar - de är kortare och direkt-inriktade på just arbetsmarknaden, några exempel:
    hermods-yrkeshogskola/byggnadsingenjor-produktion-hermods-stockholm
    nackademin/energiingenjor-nackademin-ronneby
    hermods-yrkeshogskola/vvs-ingenjor-goteborg-hermods
    nackademin/byggnadsingenjor-rot
    nackademin/byggnadsingenjoer-produktion-uppsala
    sti-stockholms-tekniska-institut/sti-ingenjor-vvs-projektor
    sti-stockholms-tekniska-institut/sti-ingenjoer-jarnvag
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/bygg-anlaggningsingenjor-produktion
    sti-stockholms-tekniska-institut/sti-ingenjor-infrastrukturprojektor-bim
    sti-stockholms-tekniska-institut/sti-ingenjoer-automation
    campus-varberg/elkonstruktor
    campus-nykoping/projektledare-elteknik
    sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/logistiker-arbetsledning-och-flerpartslogistik

    Liselotte