Nazdana

    Hej! Jag har utbildning från mitt hemland som architechet. Och jag har SFI betyg och Sas grund delkurs 1,2,3 och 4. Jag skickade två gångar mina universitet dokumentär till UHR i Stockholm men de accepterade inte min dokumentär. Jag skulle fråga dig om det finns något kort väg att jag kunna försätta mina studerar till universitet. Och jag vill vätta behöver jag studera gymnasiet eller inte! Om ja, vad kommer efter Sas grund? tack på förhand

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag är nyfiken på hur motiverar UHR att dina utbildningsdokument inte accepteras? Någon sort förklaring borde du ju få, tycker jag.
    Vad gäller bli "arkitekt" i Sverige så finns det några Olika Arkitekt-yrken till exempel landskapsarkitekt och inredningsarkitekt. Du får gärna läsa om yrken på www.framtid.se där i de flesta yrkespresentationerna även finns uppgifter om vilken utbildning som, i Sverige, krävs eller rekommenderas.
    Till exempel kan du börja med att läsa på framtid.se/yrke/arkitekt, framtid.se/yrke/inredningsarkitekt och framtid.se/yrke/landskapsarkitekt
    Vad gäller "traditionell arkitekt" (byggnadsarkitekt med universitetsutbildning som "ritar hus") så är det i Sverige ett 5-årigt program på universitetet som är mycket populär och därför svårt att komma in på. Vad gäller svenska språket så krävs det att du får godkänt betyg i tredje kurs på gymnasienivå som heter Svenska som andraspråk 3. Efter svenska grund läser man, alltså, Svenska som andraspråk 1 och sedan 2 och sedan 3. Varje av de tre kurserna kan, i alla fall teoretiskt sett, läsas på heltid på fem veckor. Och därför kan man läsa alla de tre kurserna på totalt 15 veckor. Dock är det ganska svårt att uppnå goda kunskaper och höga betyg om man läser i så snabb takt. Det som rekommenderas är att "bland studier i svenska med studier i andra ämnen" och läsa svenska i lägre takt, t.ex läsa varje av kurserna under en hel termin. På så sätt kommer det att ta 1,5 år (3 terminer) men då har man mycket bättre chans att få bättre kunskaper och även högre betyg.
    Vad gäller engelska så krävs det godkänt betyg i Engelska 6 som är andra kurs på gymnasienivå i engelska. Jag vet inte hur mycket engelska du har läst i ditt hemland. I stället för att inkomma med godkänt betyg i kursen en Engelska 6 kan man inkomma med bevis på att man har läst engelska på universitetsnivå i minst 500 timmar eller så kan det finnas även andra "ersättningsmöjligheter". Det ställs, hur som helst, ganska höga krav på kunskaper i både engelska och svenska för att kunna läsa på högskole-universitetsnivå, i Sverige.
    Vidare vill jag också "påpeka" att det är rätt så svårt att få jobb som arkitekt. De uppgifter jag har tillgång till säger att många med arkitektexamen går arbetslösa eller jobbar inom andra branscher som inte har ngt med arkitektur att göra (tyvärr). Så, det kanske inte är så jätte-jättebra idé att helhjärtat satsa på arkitekt-yrket (i alla fall vad gäller "traditionell arkitekt"). Vad du vill göra är givetvis upp till dig. Men det blir väldigt tråkigt att kämpa för att komplettera utbildning mot ett yrke där det är svårt att få jobb och se sedan att så mycket tid och ansträngningar gick "åt skogen".
    Det är inte ovanligt att man, när man byter land, byter också ett yrke - alltså skaffar sig ett nytt yrke i det nya landet. Men om du inte vill överge den tidigare yrkesbana så kan du kika på "liknande yrken" som inte är arkitekt men som ligger inom mer eller mindre samma bransch men där det är lättare att få jobb. Ett exempel kan vara yrket Byggprojektör CAD/BIM eller CAD-konstruktör.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Nazdana : Om jag skulle försätt inredning arkitekt vad behövs till att jag kunna plugga.
    • Milla :

      Inredningsarkitekt är - i Sverige - ett icke-reglerat yrke, vilket betyder att det är arbetsgivare som bestämmer med vilken utbildning de anställer. Utbildningar som förbereder till att kunna jobba som inredningsarkitekt kan finnas inom flera olika skolformer. Att kunna mycket bra svenska i tal och skrift är mycket viktigt om man vill bo och jobba i Sverige. Samtidigt som du tittar på olika utbildningsvägar mot yrket Inredningsarkitekt, rekommenderar jag att du läser så mycket svenska men även engelska som möjligt! Tips! Fyll i formuläret Framtid.se/yrke/inredningsarkitekt och en kollega till mig kommer inkomma med förslag på utbildningar.