Mack

    Hejsan! Jag gick yrkesprogram på gymnasiet för ca 7år sedan och kom ut med fullständiga betyg, däremot gick jag aldrig högskoleförberedande. Nu står jag här och har blivit sugen på att ta nästa steg och utbilda mig till ingenjör, önskvärt ''högskoleingenjör'' och inser att mina betyg/förkunskaper inte är tillräckliga. Jag behöver alltså plugga upp både till grundläggande behörighet + fysik1+2, Kemi 1 och Matte 3c. Jag har sedan tidigare förberett mig inför en yh-utbildning som VVS-ingenjör av den enkla anledningen att det var en enklare väg att gå och har därmed även ''försprånget'' att jag pluggat preparandkurser inför Matte 2 och Svenska 2. Så skulle jag gissa, så nailar jag nog att göra prövning i Matte 2 och Svenska 2. Men de andra ämnena, är det möjligt att kunna beta av dem inför nästa års hösttermin av högskoleingenjörsprogrammet? Tanken är även att jag ska göra HP och plugga inför det. Jag har möjlighet att plugga 100% och gå på CSN. Med vänlig hälsning, Mack

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    om du vill utbilda dig till Högskoleingenjör då stämmer det att du behöver uppnå grundläggande behörighet + fysik1a+2, Kemi 1 och Matte 3c men även Matte 4 kan krävas (det är lite olika inför olika programmen som leder till yrket Högskoleingenjör). Jag kan inte utesluta att även Kemi2 kan krävas (som sagt, lite olika krav på särskild behörighet, beroende på programmets innehåll och inriktning).
    För grundläggande behörighet behöver du godkända betyg i svenska 2 och 3 samt i engelska 6; för särskild behörighet (om vi endast tar i beräkningen de kurserna som du nämner i din fråga) behöver du fysik 2, kemi 1 och matte 3c och om du har eller saknar betygen i fysik1a och matte 2 är det ingen som kommer bry sig om. Men om du vill läsa på komvux så behöver du läsa "underliggande kurser" för att komvux vill inte ge plats på kurserna om det ej finns bevis på tillräckliga förkunskaper.
    Du behöver inte göra prövningar i svenska 2 och matte 2 (svårt att hitta var man kan göra prövningar och jag rekommenderar att läsa kurserna på komvux för djupare/stabilare förkunskaper inför studier i högre kurser inom samma ämnen).
    Så, hur lång tid kommer det att ta?
    En 100poängs-gymnasiekurs kan man läsa på heltid på fem veckor. Varje av de kurserna som du behöver läsa är 100p.kurser förutom Fysik 1a, som är en 150p.kurs (som kan läsas på heltid på 7.5 veckor).
    Du kan "blanda kurserna", alltså läsa flera samtidigt eller läsa en kurs i taget (ofta kan man göra så på komvux, men beror lite på vilken kommun du är folkbokförd i... kika på vad komvux i just din kommun kan erbjuda).
    Så, svenska 2 och 3 kan du läsa på sammanlagt 10 veckor; engelska 6 på fem veckor; nu är vi uppe i 15 veckors heltidsstudier och med det uppnår du grundläggande behörighet till högskolestudier (i kombination med examensbevis från gymnasiet, som du skriver att du har fått).
    Fysik 1a + 2 läser man på heltid på sammanlagt 12.5 veckor; kemi1 på fem veckor, matte 2 och 3 på sammanlagt 10 veckor (om man läser på heltid). Om jag räknade rätt, så är vi nu uppe i 42.5 veckors studier på heltid (alltså lite dryga två terminer, ett läsår).
    Jag rekommenderar att du funderar på om du även kan läsa matte 4 och kemi 2 (det kan krävas till några utbildningar på de svenska lärosäten som utbildar till Högskoleingenjör) men i annat fall är det ändå bra att ha de lite "extra"-kunskaperna. Dessutom kommer godkänt betyg i matematik 4 ge dig + 0.5 meritpoäng om din utbildning endast kräver matte 3c. Matte 4 kan kan på heltid läsa på fem veckor och även kemi 2 också på fem veckor, om man läser på heltid. Om meritpoängen var god läs på gymnasieguiden.se/reportage/meritpoaeng
    Ansökan till studier på komvux gör du till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Om studieformen Komvux var god läs på framtid.se/studier/komvux

    Hänvisningar/lästips:
    Om meritpoängen var god läs på gymnasieguiden.se/reportage/meritpoaeng
    framtid.se/studier/komvux
    kika gärna på Framtid.se/yrke-Högskoleingenjör

    Studie- och yrkesvägledare