Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sara!

    Formellt sett är du inte behörig till yrkeshögskola, men i praktiken kan du komma in, därför att yrkeshögskola kan ta in obehöriga. Det kan inte högskola göra.

    Se vad som finns inom yrkeshögskola på www.yhguiden.se

    Många YH hade sista ansökningsdag 15 april, men inte alla. Det finns många YH som har sista ansökningsdag 24 april eller 1 maj eller 15 maj eller t o m ännu senare. Varje YH gör sin egen antagning och sätter sista ansökningsdatum samt sista dag att komplettera med betyg och meriter - som de själva vill.

    Fördelar med YH är flera: bl a så kan du söka till många olika YH samtidigt (obegränsat antal) och komma in på flera olika samtidigt och välja i så fall sen, vilken av dem som du tackar Ja eller Nej till.

    Sedan är det också så att YH ger mycket bra chans att få jobb, statistiken säger att mellan 85 och 95% av f d studerande på YH har jobb kort tid efter avslutad YH.

    Ang. ditt samlat betygsdokument med 2300 poäng. Det fattas, troligtvis, ganska lite innan du har få ut Slutbetyg från komvux. Det krävs 2350 poäng för att få Slutbetyg från komvux. Jag vet inte exakt vilka kurser du har godkända betyg i och det kan hända att några obligatoriska kurser saknas för dig och då behöver du läsa mer än 50 poäng. Men det kan också vara så att det räcker med att du läser eller gör prövning i en 50 poängs kurs (man läser den på heltid på 2.5 veckor), och kan sedan ta ut Slutbetyg från komvux.

    Kanske är dumt att missa chansen att ta ut ett Slutbetyg, medans möjlighet finns... det är 1 jan 2017 som är absolut sista dagen att ta ut Slutbetyg. Efter det skulle du behöva läsa mot Gymnasieexamen (examensbevis), vilket ställer högre krav.

    Så - mitt råd till dig är att boka tid hos SYV på komvux i din kommun, ta med dig dina betyg och fråga vad som fattas för dig för att få ut Slutbetyg. Samtidigt kan du söka till många olika Yrkeshögskoleutbildningar, som alla finns presenterade på www.yhguiden.se och bli inte "rädd" för behörighetskraven för YH. Givetvis är det alltid bäst att bli behörig, men YH kan ta in obehöriga, därför bör du söka till alla de YH som du är intresserad av och vi håller tummarna!

    Förutom Yrkeshögskoleutbildningar, finns också KKU, konst och kulturutbildningar, som ställer diverse olika krav för att få komma in. Folkhögskolorna och komvux samt privata skolor erbjuder också diverse utbildningar med varierande behörighetskraven. Vilket område är du intresserad av? Vård? Data, it? Konst? Annat? Vad? t.ex finns det distansutbildning till Resurshundförare på komvux, där man inte behöver ha Slutbetyg från gymnasiet, men är man inte intresserad av "hund", så är inte det intressant ... :)

    bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare