Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mansora!
    Menar du någon specifik utbildning till Vårdbiträde som kanske går på heltid och du undrar om du kan läsa ännu mer så det blir studier på mer än heltid?
    Eller menar du att du läser på heltid (inte mer) men "blandar" vårdkurser med svenska, engelska, matematik och andra "vanliga" gymnasieämnena?
    Sedan, beror svar på din fråga också på vilka utbildningar som finns på den orten du bor eller inom pendlingsavstånd från dig och vilka av dem som du kommer in på.

    Allmänt sett, så är det inte förbjudet att läsa flera olika utbildningar samtidigt - om man kommer in på dem och orkar läsa så mycket att det blir mer än heltidsstudier.
    Dock får man studiemedel (eller studiehjälpen) endast för heltidsstudier (alltså, man får inte mer pengar från CSN om man läser på mer än heltid).
    Det kan också vara bra att söka extrajobb och läsa och joba samtidigt (detta i stället för att läsa jättemycket mer än heltidsstudier); här menar jag så här: det är viktigt att inte överanstränga sig och arbetslivserfarenhet är bra att ha.
    Det blir en viss variation om man inte endast studerar utan om man samtidigt även jobbar - men det är givetvis också mycket individuellt vad man orkar med.

    Jag frågade om din ålder: När (under vilket kalenderår?) som du fyller 20 år. Detta för att avgöra om du redan nu kan söka till komvux eller om du är för ung för komvux. Det är från 1 juli det kalenderår du fyller 20 år, som du kan läsa på komvux (som tidigast), men det är OK att vara yngre om du redan har genomfört en treårig utbildning på ett av gymnasiets nationella program och fått ut Examensbevis eller Studiebevis.
    Förutom komvux finns utbildningar på ungdomsgymnasiet och på folkhögskolorna.

    Om yrket Vårdbiträde
    Se gärna info på framtid.se/yrke/vårdbiträde